lördag 12 maj 2012

Daniel Henriksson om att sluta

Jag skrev ju för ett tag sen om när det är dags att sluta. Jag hade intervjuer med Tommy Söderström och Mikael Sandberg. Här kommer en till intervju fast med Daniel Henriksson i samma ämne.

Varför slutade du med hockeyn?

Jag såg inte fram emot att spela matcher längre.

Hur kom du fram till beslutet att sluta med hockeyn?

Insåg att jag inte kunde lura mig själv att det var roligt längre. Gillade livet och lönen men hittade ingen uppsida i hockeyn. Dålig match var katastrof och bra match var inte tillfredsställande.

Kom det snabbt eller växte beslutet fram?

Det växte fram under de sista säsongerna.

Ångrade du dig någon gång?

Har aldrig ångrat att jag slutat (har inte haft på utrustningen sedan dess) däremot ångrar jag att jag inte blev stjärnforward.

Vad vill du ge för tips till unga killar och tjejer som funderar på att sluta? Vad ska man tänka på?

Vad anledningen till att sluta egentligen är. Om man slutar går det att börja om.

Ärliga och raka svar av Daniel. Jag tror ju det är bra mycket svårare att sluta då man spelar på toppen som Daniel gjorde. Då har du inte bara dina egna förväntningar och känslor. Självklart ska du bara ta hänsyn till dina egna, men du har en hel massa andras också. Speciellt om man som Daniel slutade vid en ålder då alla förväntar att man ska spela vidare.

Han nämner ju två saker som jag tror gör många elitspelare kanske spelar något år extra, lön och livet.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar