lördag 12 maj 2012

Intervju med målvaktsmamman Eva Enroth

Fortsätter med mina intervjuer med målvaktsmammor idag med Buffalos och Tre Kronors Jhonas Enroths mamma Eva.

Tror du att du som förälder till en målvakt känner mer press och/eller nervositet på läktaren?

Nej, jag har aldrig kännt någon press eller nervositet som målvaktsförälder. Jag har alltid litat på Jhonas sätt att prestera.

Som målvakt är man ju lite av ett lag i laget, blir det så på läktaren också? Att målvaktsens föräldrar är lite för sig själva?

Nä det där har jag aldrig förstått. Jag tycker att målvakten tillhör laget, fattar inte när folk säger i ett anfall tex. nu kommer två mot O? Jag har offtast alltid suttit på läktaren tillsammans med andra föräldrar. Däremot har jag för det mesta varit tyst och inte pratat så mycket om prestationen som sker där på isen.

Kan du känna "dålig stämning" om din son har en dålig match?

Ja det har väl hänt, när han var yngre i alla fall. Man kan ha känt att de "andra" föräldrarna föredragit en annan målvakt och tvärt om naturligtvis, men då har man fått bita ihop.

Blir man som målvaktsföräldrar lite utanför eller är man en av föräldrarna som alla andra?

Jag vet inte, jag tycker att jag är en ibland alla andra, men stoltare kanske jag känner mig, men har alltid haft fullt upp har ju två söner till att suporta och är väldigt stolt över så jag har aldrig hamnat i ett "föräldragäng".

Känner du och i så fall hur och vad är skillnaden på att ha en målvakt som son/dotter eller en utespelare?

På nåt sätt är skillnaden att det känns som att det är ett större ansvar för målvakten(föräldern) att det går bra, utespelaren är ju en av flera forwards tex. och gör inte så mycket att de missar, det kommer ju många fler chanser under en match på nåt sätt.Skillnaden är ju oxå att man oftast(när målvakten är liten)har mycket mer att hjälpa till med, bär hjälp tex. komma ihåg allt som ska med.

Kan du bli frustrerad på läktaren över andra föräldrars okunskap kring målvaktsspelet?

Såklart. Offta än idag, tycker ju att jag kan mer,förstår mer av placering i målet ,spelet med klubban osv.

Tror du att målvaktsföräldrar blir mer angagerade i sitt barns hockey. Kanske för att dom måste det för att förstå vad deras barn pysslar med?

Ja/nej, jag tycker en förälder ska försöka lära sig så mycket om sporten de bara kan, annars tror jag att barnet tycker att man inte fattar något om deras stora intresse.

Om det är något du tyckt jag gkömt fråga eller du vill berätta så är ordet fritt nu! 

Har du ett barn som vill bli målvakt-låt de prova på det och ha inga förmaningar om valet,om att gör si och så, han/hon vet själv vad som blir bäst var positiv och stötta utan stånk o stön, det är bara att kliva upp tidigt en söndagsmorgon och köra iväg till träningar och matcher. Ha skoj tillsammans, vill man inte sitta o titta hela träningen, eller en timme innan matchen, motionera själv, ofta finns det motionsspår,simhallar,mm i närheten av en ishall så man behöver ju inte försaka sådant.(Det har jag hört många föräldrar säga att hockeyn tar så mycket tid ifrån dem själva) Jag tycker att sporten givit mig jätte mycket-Älskar den, det är Så roligt!

Jag håller ju med Eva om det där med 2 mot 0, galet! Speciellt då många som använder det uttrycket i nästa mening kan säga att målvakten är halva laget...

Bra tips att träna själv medans man väntar på sina barn när dom tränar! För det kanske inte alltid är kul hänga tre timmar i en ishall.

Tackar Eva som tog sig tid!

Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar