måndag 30 december 2013

Intervju med AIK:s Lovisa Berndtsson

En av mina kollegor på SHI har ju i år gjort debut som målvakt i Riksserien. Lovisa Berndtsson ny i AIK inför denna säsong. Så nu lite drygt i halvtid tog jag ett litet kort snack med Lollo.

Första säsongen i Riksserien efter några säsonger i SSK i div1. Största skillnaderna?

De första skillnaderna jag märkte var träningen. Alltifrån träningsmängd till kvalité och utförande. I år har jag fått träna hårdare men också bättre. Varje träning är en utmaning och en chans att bli bättre. Nu känner jag att det är en tävling varje gång jag kliver ut på isen, vare sig de är träning eller match. De stora skillnaderna i spelet är att det går snabbare, det är hårdare och snabbare avslut. I Riksserien i år är det också riktigt roligt att alla lag kan vinna matcher, det är mycket jämnare än tidigare år.

Du bor i Södertälje och har gått till AIK, vad innebär det för skillnader för dig utanför hockeyn? Med jobb och familj?

Det har förändrat rätt mycket i och med tidigare träningar och längre resväg. Men min fästman Oskar är väldigt förstående och har stöttat mig i mitt val hela vägen. På jobbet är dom också väldigt stöttande och hjälper mig på alla sätt dom kan med att gå tidigare osv. Allt för att få ihop min vardag. Men det kräver mycket planering.

Hur tycker du att det har gått för dig personligen?

Det har gått upp och ner. Min säsong började inte så bra då jag bröt ett finger och missade nästan en hel omgång i serien. Men efter det tycker jag att det har gått bra mestadels förutom några matcher där jag känner att jag kunnat prestera bättre. Men jag känner att jag hittat "hem" och att jag ska spela i Riksserien.



Du spelar ihop med förra säsongens succé målvakt Minatsu hur har ert samarbete fungerat?

Samarbetet med Musse tycker jag funkat bra! Det är roligt att få tävla mot en så duktig målvakt och alltid få vara på tårna. Vi peppar varandra både på träningar och matcher.

Hur mycket jobbar du med mv-tränare?

I AIK har det inte blivit så mycket jobb med mv tränare då jag oftast inte kan vara med på målvaktsträningarna pga jobb. Däremot tränar jag fortfarande med Janne Öhman i SSK, där vi försöker köra en gång i veckan. Jag har kört med Janne i 2 år nu och vi kommer riktigt bra överens och han är mycket duktig!

Vad för detaljer jobbar du mest med ihop med mv-tränaren?

Vi jobbar mycket med att behålla höjden i olika situationer. I början av säsongerna brukar vi jobbar mycket med skridskointervaller med olika slingor. Nu under säsong har vi också jobbar mycket med snabbhet, att komma upp på fötter och hitta position snabbt. Det som funkar så bra med Janne är även att vi kan snacka mycket, vad som känns bra/mindre bra osv.




Vad känner du själv att du måste bli bättre på för att ta ett steg till och bli etta i ett Riksserielag?

Jag känner att jag har nog det mesta för att kunna etablera mig i Riksserien och kanske ta en första spade. Men det jag känner att jag behöver träna mer på är att hålla höjd och möta skyttarna istället för att backa från skytten. Men det jag behöver mest är att skaffa mig rutin från Riksserien.

Hur mycket tränar ni i AIK? Efter att media återigen påpekat att tjejerna är för dåligt tränade.

Vi brukar ha 1 dag i veckan ledigt, annars är det fullt upp med matcher och träningar. Jag anser att de som har en åsikt om damernas fysiska status borde följa med några damspelare under en dag för att se detta. Vi ska träna lika mycket och lika hårt som herrspelarna men samtidigt ha ett hel- eller deltidsjobb. Det är inte helt lätt att få tid och energi att räcka till.




Lollo ger svar på tal kring träning och dålig träning tycker jag. Jag kan ju bara hålla med henne, efter mitt samarbete med Segeltorps damer som också tränar två pass vid varje träningstillfälle!

Tackar Lollo som tog sig tid svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar