torsdag 2 januari 2014

Utmana skytten, var kylig och stå upp lite längre

Ju mer juniorhockey och pojkhockey jag sett, ju mer börjar det växa fram en insikt att unga målvakter har alldeles för bråttom ned i butterfly. Att många målvakter går ned i butterfly där man inte alls behöver eller bör gå ned i butterfly. Utan du borde stå kvar och rädda pucken stående.

Många målvakter, för att inte säga väldigt många målvakter går ned i butterfly samtidigt eller lite innan skottet kommer. När klubban höjs och skottes tas är målvakten redan på väg ned. Vilket i många lägen är helt rätt, för att hinna ned och stänga isen måste du påbörja din rörelse samtidigt som skottet avlossas.

Men, är du kort är du pojklagsspelare så kan du inte arbeta så. Inte alltid. Kommer skotten så pass långt ifrån att du hinner stå kvar och reagera efter att du ser vart skottet kommer tycker jag att du ska göra det. Stå kvar så länge du kan när du hinner det. Då kan du rädda även dom höga skotten.

Jag var på turneringen för F16 i helgen och såg några puckar trilla in högt på skott långt utifrån. Puckar som gick in just för att målvakterna var nere på knä i butterfly för tidigt och då inte nådde pucken. Skott som dom med lätthet räddat om dom inte haft så bråttom ned i butterfly.

Så när läge finns vill jag absolut rekomendera att målvakten står kvar och ser vart pucken tar vägen för att ge sig själv chansen att välja den lättaste räddningen. För även om skottet går rakt på dig, så är det lättare att stående ta den i magen än att i butterflu få den i bröstet eller mot axlarna.

Många av er har nog insett att i höjd så skiljer det inte alltid så mycket då målvakten står i grundställning och sitter i butterfly. Vilket stämmer på vissa målvakter beroende på hur djup grundställning och hur hög butterfly man har. Men, i räckvidd blir det stor skillnad, om du går ned så kommer du nå kortare än om du står. För står du upp kan du räta på benen och bli än längre. Det är svårare i butterfly att bli längre.



Så försök att vara lite kyligare i skottögonblicken och stå kvar för att hinna se vart skottet är på väg. Jag har provat med målvakter och för att hinna skjuta ett skott som dom inte hann ned på var jag som ju i och för sig inte har det hårdaste skottet i landet tvungen att komma rätt nära.

Det är ju något du kan prova dig fram med, hitta det läget det avståndet där du känner att nu måste jag gå ned samtidigt med skottet. Hitta det avstånd du känner dig trygg att stå kvar lite längre och utmana skytten. Jag tror ju du kan vinna ett visst övertag på motståndarlaget om du är mer kylig och står upp länge. Du upplevs som större och säkrare. Skulle jag gissa på!

Det här problemet har jag mest upplevt i flick och pojklagshockey och lite på juniorsidan, där det ju främst gäller kortare målvakter. är du 195 cm så är det ju inte ett lika stort problem. Men även då tycker jag du kan vara kylaigare. För går du ned i butterfly 30 gånger istället för 60 spar du ju en del energi också!

Så, våga stå lite längre!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar