tisdag 31 december 2013

Intervju med Vancouvers Joacim Eriksson

Efter ett SM-Guld med Skellefteå så tog Joacim Eriksson chansen att testa NHL. Han skrev på för Vancouver och efter att ha matchats i AHL så är Jocke just nu uppkallad till Vancouver där han agerar backup åt Eddie Läck. Jag tror det är om inte första så andra gången i NHL som två Svenska målvakter är etta och tvåa i samma NHL lag. Enda gången det kan ha hänt är i Islanders då Tommy Söderström och Tommy Salo var där samtidigt. Dock är jag osäker på att dom gjorde någon NHL-match ihop.

Jag skickade iväg några korta frågor till Jocke, som vanligt fick jag snabbt svar.

Några månader av NHL/AHL-äventyret har gått. Hur har det gått för dig på isen tycker du själv?

Jag tycker att det började sådär, i början var det en ganska stor omställning till liten rink. Men ju längre säsongen gått så har det fungerat bättre och bättre och nu tycker jag det känns riktigt bra.

Hur trivs du utanför isen? Bra stad du bor i?

Jag bor utanför Utica och staden är väl helt okej dom har allt man behöver där så det fungerar bra.




Har du behövt ändra något i din spelstil? Hur lång tid tog det att ställa om dig i så fall?

Nja jag har inte ändrat något speciellt bara att man måste lära sig hur alla nya vinklar blir och det tog ett tag. 

Hur mycket jobbar du med mv-tränare? Är det någon skillnad mot hur du jobbade här hemma? Både i antalet tillfällen och hur ni jobbar?

Han brukar komma varannan vecka och är hos oss några dagar. Nej det är ungefär lika han vill inte ändra så mycket i min stil utan vill att det ska kännas bekvämt för mig.

Du jobbade rätt mycket med SMS här hemma, har du kunnat fortsätta med det eller har du behövt ändra det på något sätt?

Nej jag har fortsatt med sms och det har fungerat bra.

Ändrade du din försäsongsträning något inför den här säsongen?

Nej jag tränade med Skellefteå hela sommaren sen så skrev jag kontrakt i juni så efter det så tränade jag själv ett tag innan jag åkte till Vancouver.

Vad är största skillnaderna på att spela Elitserien och AHL, både på och utanför isen?

Jag tycker att det går lite snabbare här med returer och att gå på mål. utanför tycker jag att det är ungefär lika.


http://www.daveart.com/
Hur mycket har du tränat och spelat med Vancouver? Är det stora skillnader mot att spela och träna i Utica?

Jag är uppkallad nu och har suttit på bänken en match hittills. Ja det går ännu fortare i NHL och allt är skickligare.

Använder du dig av både sms och onepad? Hur tänker du med dom två olika paraderna? Vilken använder du när och varför?

ja så länge dom är nära målet använder jag sms och är dom längre ut onepad.





Jocke verkar ha kommit väl tillrätta på andra sidan atlanten. Det ska bli spännande att följa honom, samt se om han får någon match nu när Luongo är skadad eller om Läck får alla matcherna!

Tackar Jocke som tog sig tid svara på frågorna!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar