måndag 2 april 2012

Intervjuserie om hur det började med Mattias Modig

Jag rullar vidare med intervjuer hur det började och var. Dagens namn, Matias Modig före detta Luleå keeper nu skadad i Pittsburghs organisation.

När började du med hockey?

Jag började åka skridskor när jag var 3 år sedan så skridskoskolan när jag var 6-7.

Höll du på med flera sporter då du var liten?`Vilka?

Jo, Fotboll, sedan spelade jag jag ganska mycket tennis men bara på skoj.

När började du satsa på enbart hockey?

Det var när jag var 15-16 spelade fotboll ända tills jag blev B-junior.

Vad hade du för inställning till hockeyn när du var liten 9-12 år?

Drömde alltid om att jag skulle spela i NHL, sedan så var det ju det roligaste man visste att spela hockey.

När började elitsatsningen? 

Får väl säga att det var när jag blev B-junior och slutade med fotbollen.

Fanns det tid för spontanidrott? Vilka höll du på med?

Spontan idrotten jag höll på med var väl tennis, innebandy(utespelare ALLTID) sedan golf.

När började du stå i mål? Stod du ”bara” i mål direkt eller altenerade du?

Jag startade nog direkt att stå i mål då min far var målvakt. Men om jag var på rinken med kompisarna så var jag för det mesta utespelare.

Sedan så dom matcher jag inte stod så spelade jag ute var då "spelskcicklig center eller back" ;) jag spelade ute ända tills jag var 14 varannan match ungefär om jag kommer ihåg rätt. Men tränade alltid som mv.

Hur var dina föräldrars inställning till sport och hockey? Ville dom du skulle prova allt du ville?

Då Far spelade hockey så kom det naturligt men dom har bara stöttat och aldrig drivit mig åt någon riktning med val av idrott. Har alltid fått välja själv.

Hade dom några krav på dig i ditt idrottande?

Dom hade inga krav på mig. det ända dom ville var att jag skulle ha kul.

Vad tyckte dom om att du valde att bli målvakt?

Mamma ville hellre att jag skulle vara utespelare hon tycker det är så stor press på målvakterna, hon har nog bara sett kanske ett par av mina matcher i elitserien, sedan så har hon lämnat i slutet av matcherna när jag var yngre. Pappa sa väl att jag gör som jag vill.

Vilka råd skulle du vilja ge till unga killar som vill bli målvakt?

Jag tycker man ska hålla på med allt möjligt så länge som möjligt, kan säga att bästa sommmarträning är absolut fotbollen, då man får kondition spelsinne mm i ett. Sedan så kommer en klyscha att det viktigaste är att det är kul, vägrade stå i mål i fotboll när dom ville det för det är inte kul, hade jag varit tvungen att göra det så hade jag nog inte spelat det så pass länge.

Jag tror det är i alla fall ganska vanligt att mammor inte gärna vill att deras barns tår i mål just för den psykologiska biten, det där med att riskera att bli syndabock. Jag har hört det från fler målvaktsmammor. Även att dom inte vill vara kvar i ishallen i slutet av matcherna.

En annan lustig sak som jag också upplevt är det faktum att om man är hockeymålvakt ska man automatiskt vara målvakt i alla andra sporter man testar. Som Mattias skriver att dom ville han skulle stå i mål i fotbollen. Var jag också med om, i både fotboll och innebandy. Men som Mattias också skriver så ska det vara roligt. Hade jag tyckt det var kul hade jag säkert kunnat bli en bra målvakt i innebandy och fotboll men jag ville ju inte ens stå i mål. Jag antar det är samma sak för målvakte ri andra sporter att dom förväntas stå i mål i alla sporter. En gång målvakt alltid målvakt!

Tackar Mattias som tog sig tid.

Avslutade med en mer allmän fråga till Mattias.

Tack Mattias! Det var riktigt bra! Snällt att ställa upp!
Hur går det för dig där borta? Hur mår kroppen? Hur ser framtidsplanen ut? Jag hoppas du repar dig blir hel och frisk och får spela hockey på högsta nivå igen!

Det var så lite så, har inte direkt fullspäckat schema när man inte spelar =P
 Det går väl bra här trots allt, men det är ju inte på detta sätt man vill ha det. Men knät blir iaf sakta men säkert bättre, denna säsong ser det inte ut som att det blir något spel dock.

Tackar det ska jag se till att göra.


Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Samma här. Blev tillfrågad av ett innebandylag om jag ville vara målvakt pga att jag är målvakt i hockey. Tackade nej men bara för att man är målvakt i en sport så betyder det inte att man är bra i mål i någon annan sport

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framförallt inte att man VILL stå i mål i alla sporter...

      Radera