onsdag 4 april 2012

Intervjuserie om hur det började med Stefan Ridderwall

Idag får Stefan Ridderwall dela med sig om sin början på karriären och ge er sin syn på saken.

När började du med hockey?

Började spela när jag var 4-5, i knatteligan.

Höll du på med flera sporter då du var liten?`Vilka?

Yes, spelade fotboll, innebandy, pingis och golf.

När började du satsa på enbart hockey?

Slutade med fotbollen när jag var 13-14 nån gång eftersom det vart svårt att kombinera allt.

Vad hade du för inställning till hockeyn när du var liten 9-12 år?

Bli bäst, komma till NHL, allt som alla ungar drömmer om.

När började elitsatsningen? 

Den började väl egentligen när det vart full fokus på hockeyn men när jag var 15 drog det väl igång på ritkigt.

Fanns det tid för spontanidrott? Vilka höll du på med?

Absolut, spelade bandy på gatan och fotboll med polarna. Rasterna i skolan spelade man också på.

När började du stå i mål? Stod du ”bara” i mål direkt eller altenerade du?

Jag spelade utespelare länge, tyckte båda var roligt. Satsade väl helt som målvakt i 12årsåldern.

Hur var dina föräldrars inställning till sport och hockey? Ville dom du skulle prova allt du ville?

De ville att jag skulle pröva allt jag ville, även om det hade varit nånting helt annat.

Hade dom några krav på dig i ditt idrottande?

Nej inte alls. Ha roligt bara och uppträd bra.

Vad tyckte dom om att du valde att bli målvakt?

Jag vet faktiskt inte, det var ingenting de pushade för men de tyckte säkert att det var kul.

Vilka råd skulle du vilja ge till unga killar som vill bli målvakt?

Håll på med allt som är kul! Utespelare, fotboll, schack. Vad som helst. Det är få förunnat att kunna livnära sig på hockeyn så känns dumt att sätta alla ägg i en korg redan vid ung ålder. Och låter som en klyscha men känns lite dumt att skita i skolan när man är 10 bast för att man ska bli hockeyproffs och sen när man är 18 så går knät och allt skiter sig.

Låter inte som en klyscha för mig, låter som ett grymt bra tips! Man hinner med både skola och hockey. Kika på Paul Kariya som väntade med sin NHL debut för att bli klar med skolan. Så satsa hårt på hockeyn men även på skolan! Mycket bra råd av Stefan!

Tackar Stefan som tog sig tid!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar