tisdag 3 april 2012

Intervjuserie om hur det började med Kim Martin

Vi kör vidare med en intervju om starten av karriären idag med Kim Martin.

När började du med hockey?

jag började när jag var 9-10 år

Höll du på med flera sporter då du var liten?`Vilka?

ja jag höll på med fotboll, handboll, konståkning, o lite bandy

När började du satsa på enbart hockey?

när jag var 13 höll jag bara på med hockey

Vad hade du för inställning till hockeyn när du var liten 9-12 år?

att det var det roligtaste som fanns, kommer fakitiskt inte ihåg så mycket mer.

När började elitsatsningen?

elit satsning kom nästan på en gång. Redan när jag började så tränade vi mycket men kanske runt 11-12. Kom med i landslaget när jag var 14.

Fanns det tid för spontanidrott? Vilka höll du på med?

Nej det fanns inte så mycket tid till det. Men jag spelade fortfarande lite fotboll. De ringde då de behövde lite hjälp på matcherna.

När började du stå i mål? Stod du ”bara” i mål direkt eller altenerade du?

jag var målvakt direkt.

Hur var dina föräldrars inställning till sport och hockey? Ville dom du skulle prova allt du ville?

ja jag fick testa det jag ville och de pushade inte mig åt något håll. Men de ville att jag skulle hålla på med något i alla fall. Det har alltid varit ett enormt stöd till allt jag har gjort.

Hade dom några krav på dig i ditt idrottande?

Nej de har inga krav, de vill bara att jag ska tycka att det är roligt och att jag ska må bra.

Vad tyckte dom om att du valde att bli målvakt?

I början var de inte jätte positiva eftersom bror spelade och för att jag höll på med så mycket annat. Men när jag väl började så var de väldigt stöttande.

Vilka råd skulle du vilja ge till unga killar som vill bli målvakt?

jag skulle vilja ge råd till både unga killar och tjejer :) att bara ha roligt, man måste gilla det man gör. Gillar man det så orkar man och har motivation till att lägga ner den tiden som behövs. Sen så tycker jag att man ska prova på tills man hittar något som man vill göra. Man känner och märker av när man inte hinner med fler sporter. Oftast kommer det nog hända vid 12-13 års åldern.

Kim var snabb att påpeka min miss precis som Valentina, självklart gäller mina frågor både killar och tjejer. Det är ju därför jag så gärna ville ha svar från några tjejmålvakter som spelade på högsta nivå också.

Tackar Kim som tog sig tid svara på mina frågor.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar