måndag 9 juli 2012

Sommargäst Magnus Olsson

Idag är det min målvaktsnördskollega Magnus Olsson som ska gästblogga lite hos mig. Håll till godo!

Nordamerika vs Sverige

Hej på er! Idag tänker jag högt. Jag funderar på skillnader på målvakter från nordamerika och Sverige. Jag har själv spelat i Kanada och USA som junior och de senaste 3 åren även varit med på en stor målvaktsskola i Boston. Jag har alltså sett relativt många nordamerikanska målvakter och nu tänkte jag göra någon form av kortare utvärdering baserat på mina erfarenheter. Vore intressant att se om ni håller med eller inte. Campen i Boston är för lite äldre deltagare och dem kommer främst från NHL, AHL, college och juniorligorna i USA och Kanada.

Det första som slog mig när jag kom till Boston och målvaktscampen var:

- Mv är väldigt duktiga på skridskorna

- Mv är väldigt rörliga i sidled

- Mv är väldigt duktiga på att rädda i ytterlägen

- Mv är väldig duktiga på att kämpa och ingen ger sig, NÅGONSIN!

- Mv är väldigt artiga och säger ”thanks coach” så fort man pratat med dem:)

Dessa punkter är fördelar för målvakterna. Dock tycker jag dem saknar en spelidé som vi jobbar hårt för att svenska målvakter skall ha. De amerikanska målvakterna rör sig väldigt mycket mer och sätter sig ofta i situationer som gör att dem måste kasta sig tillbaka och använda sig av räddningar i ytterlägen. Det är lite mer action, kan man väl säga:)

Även grundställning och hur man jobbar i butterfly är ganska annorlunda. Man fokuserar mer på att ha aktiva händer (vilket är bra i vissa situationer, men inte alltid) och en mer aggressiv grundställning. Se nedan:




 

Aggressivitet och action i all ära men jag tycker att på tok för många puckar ramlar in ”igenom kroppen”. Många gånger är det inte riktigt tätt mellan armar och kropp i närspelet. Detta borde vara relativt lätt att rätta till genom att träna ett blockande närspel men det finns inte i kulturen på samma sätt som i Sverige.

Svenska målvakter har, som jag nämnt tidigare, ofta en tydlig spelidé. Man vet hur man vill spela i olika situationer och finner trygghet i det. I motsats till jänkarna tycker jag att vi skall lära oss att vara rörligare.

Vi kan se och lära av dem precis som dem lär sig av oss. Det vore väldigt nyttigt för många svenska målvakter att få sig en lektion i ytterlägesräddningar och att spela med lite mer känsla. Ett blockande spel är bra men du måste kunna kombinera detta med känsla och ytterlägesräddningar när tillfället kräver det.

Ibland ser det lite låst ut hos svenska målvakter.

Kort slutsats:

Mer blockande och tätt spel hos jänkarna!

Mer känsla och färdigheter då det gäller att rädda i ytterlägen till svenskarna.

Vidare tycker jag att tränarna på campen i USA pratar mycket om att europeiska målvakter har ett mycket bra fotarbete och man tror att det beror, till viss del, på att vi spelar mycket fotboll. Detta ger fot-öga koordination och fotarbete. I USA är det ju mest öga och händer som samarbetar i de mest populära idrotterna, (Basket, baseball och amerikansk fotboll)

Jag håller faktiskt inte med här. Av det jag sett så tycker jag att de nordamerikanska målvakterna har bättre fotarbete och dem är även snabbare i sidledförflyttningarna. Jag kanske har fel men detta är min reflektion.

Det är intressant att se att vi kan lära av varandra. Jag tycker det är jättenyttigt för svenska målvakter att prova en mv-camp i USA eller Kanada för att få nya influenser. Det samma gäller ju för nordamerikanerna. Det vore ju självklart nyttigt för dem att komma hit.

Vilken stil gillar jag bäst då?

Jag måste säga att jag föredrar det svenska tänket. Det känns mer stabilt och konsekvent. Dock bör vi lägga in lite mer ytterlägesträning kanske...

Vill man få lite influenser från kanadensiska tränare så är man varmt välkommen till vår Elit-camp i Landskrona - vecka 27. Där har vi tre tränare från Ottawa samt en fystränare från Boston. Givetvis finns även 3 svenska istränare på plats för att få en bra mix av båda spelstilarna. Vi möts på mitten helt enkelt:)

Hoppas ni fann inlägget intressant.

Magnus Olsson

Huvudinstruktör

Bluecreasegoaltending

Vill tacka Magnus som tog sig tid skriva ihop ett inlägg!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar