måndag 9 juli 2012

Rubrikernas och åsikterna man Robin Rahm

Robin Rahm, avstängd i två år och sen på alla läppar! Först klar för Örebro för att sedan hamna i Svenska mästarna Brynäs. Snacka om att göra comeback med dunder och brak! Robin som innan avstägningen var en ung bra och lovande målvakt.

Nu två år äldre om som jag tror och han själv säger bra mycket starkare mentalt. Så en ung (25 år) lovande målvakt med starkt psyke. Låter som en bra värvning av Brynäs.

Jag tror också Robin kommer behöva sitt "nya" starka psyke under den kommande säsongen. Jag tror det kommer vara mycket trashtalk om doping kring Robins målgård. Jag tror ju han själv kommer ta det rätt kallt. Det gäller också hans lagkamrater så dom inte drar på sig onödiga utvisningar.

Vad jag själv tycker i dopnings frågan?

Jag är tudelad. Jag är ju verkligen emot doping och tycker det ska vara långa och kännbara avstägningar. Två år är ju en ganska lång avstägning. Men det jag tycker är att dopning är värre i idrotter där man har mer för att dopa sig. Det jag menar är väl styrke och uthållighetsidrotter. En skidåkare, en cyklist en tyngdlyftare eller simmare har ju så mycket mer ut av dopingen.

En hockeymålvakt visst kan han bli starkare och mer explosiv och snabbare. Men han blir ju inte bättre på att stoppa puckar. Visst kommer allt det jag räknade upp göra honom bättre. Men jag tror inte doping gör Robin till en solklar Tre Kronor målvakt eller NHL målvakt. Som doping gjorde Ben Johnson till världens snabbaste eller Marion Jones till världens snabbaste.

Sen är jag ju också för ett samhälle där man efter att man fått och suttit av sitt straff ska få en ny chans. Så jag tycker nog Robin nu efter avtjänat straff ska få en chans bevisa dels att det var ett korkat misstag att ta genvägar och dels hur bra målvakt han är.

Men som sagt är lite kluven. Jag antar jag jag delvis är kluven för det är en ung Svensk målvakt som gjorde bort sig och att jag hellre förlåter än dömer. Men jag tycker Robin avtjänat sitt straff och ska få spela hockey om han vill och i det lag som vill ha honom.

En sak som dock stör mig lite är diskussionerna på nätet. Där tex Per Ledin på Twitter säger vad han tycker och får både folk som håller med honom och som inte gör det. Per är starkt emot doping. Det lustiga eller patetiska är att väldigt många Brynäsfans försvarar Robin. Har inte sett någon som dömer honom eller tycker han borde vara avstängd längre. Det jag undrar är ju vad dessa Brynäsfans tyckte då Färjestadsspelaren Robin Rahm åkte dit? Om dom även då tyckte det var ett misstag, att han inte skulle dömas så hårt? Tveksamt va?

Vad tycker du? Lagom lång avstägning? Är man "fri" efter avtjänat straff? Är straffen hårda nog?

Vi hörs!

4 kommentarer:

  1. Jag vet inte hur det är om man får olika hårt straff beroende på hur mycket preparatet hjälper och hur länge det sitter i. Men två års avstänging är för kort här eftersom det RR tagit håller sig kvar i kroppen i mer än två år.

    sen är det sjukt hur man kan jämföra snattning och doping som man har sett. det är alltid fel att jämföra 2 helt olika saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte heller hur dom bedömmer? Ja jag har läst att det preparatet sitter i kroppen längre. Men det borde ju dom som bestämmer avstägningens längd veta om tycker jag!

      Ja jag håller med dig! En del jämförelser är så korkade så man inte tror det är sant!

      Radera
  2. Det jag framförallt reagerar på är att man kan skriva kontrakt med en doping avstängd idrottsman. Som jag förstår och jag är inte riktigt hundra insatt är han avstängd till Augusti. Trots detta har han skrivit 2 kontrakt. Där behövs en regel ändring.

    Straffet i sig är som det är 2 år är reglerna. Som alla andra dopare får han aldrig den respekten igen och kommer alltid att vara "han som dopade sig". Jag följer cykel mycket där dopingen är mycket mer utbredd och samma där dom som har varit dopade och deras prestationer nu blir aldrig lika mycket uppskattade.

    Och ja jag är brynäsare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag fattat det hela rätt så får skriva kontrakt men att det inte börjar gälla förens avstägningen gått ut. Eller om det var att han inte får börja träna med laget innan? Hm med andra ord jag vet inte?

      Jag tror du har helt rätt. Speciellt bland spelarna tror jag han får svårt att bli en i mängden.

      He he he! Ja självklart är inte alla lika! :-D

      Radera