torsdag 12 juli 2012

Intervju med HV71:s Jonas Gunnarsson

HV71 har ju två nya målvakter inför den kommande säsongen. Eller en av dom var med redan förra året och fick nosa lite på Elitseriespel. Jonas Gunnarsson gjorde två matcher för HV förra säsongen. Men i år är han en av två målvakter som ska hjälpa HV att vinna matcher. Jag skickade ett mail med frågor till Jonas och fick idag svar.

Första riktiga elitseriesäsongen nu. Hur känns det opch vad är dina tankar kring det?

Det känns väldigt bra, ska bli riktigt kul att få chansen att visa vad man går för. Fick känna på spelet lite förra säsongen och tyckte det kändes bra så det ska bli väldigt kul att ta steget fullt ut till denna säsongen.

Vad har du för personliga mål?

Mitt personliga mål är givetvis att spela så mycket matcher som möjligt och att när jag spelar så ska jag ge laget bra chanser att vinna hockeymatcher.

Hur känns det dela jobbet som HV målvakt med Gustaf Wesslau? Känns det som du kan lära dig mycket av honom?

Har aldrig träffat Wesslau innan denna säsongen men han har visat sig vara en skön kille och en erkänt duktig målvakt som jag hoppas kunna lära en del av och tävla med.

Är det nervöst inför säsongen då du är en av två målvakter i a-truppen?

Nej inte mer än inför tidigare säsonger tycker jag. Finns alltid en liten spänning och förväntan inför varje säsong och om den inte skulle finnas där så skulle det kännas fel för min del. Så nej, inte mer än tidigare.

Vad känner du att du måste jobba extra för och bli bättre på för att ta nästa steg? Finns det några speciella detaljer som är extra viktiga i ditt spel?

Det kommer ju nästan alltid nya saker varje säsong som man testar och behöver träna extra på, förra säsongen började det mycket med sms och det funkade bra för mig när man lärt sig tekniken. Men det krävdes ju att man tränade mycket på det innan det kändes tryggt på matcherna. Det blev sedan en viktig detalj för mig.

Hur var Daniel Larsson och Andreas Andersson som målvaktskollegor? Var dom bra "lärare"? Känner du att du kunde se och lära och få bra tips och trix?

Det funkade bra, båda två har varit med om en hel del så dom har ju rutinen. Båda två hade ju sina olika styrkor så jag försökte ta åt mig det som passade mig själv.

Vad ska HV:s fans förvänta sig av dig den kommande säsongen?

Dom ska förvänta sig att jag alltid ger mitt bästa för att ge laget möjlighet att vinna matcher.

Vad blir det för utrustning denna säsong? Varför föll valet på den det gjorde?

Jag fortsätter med Bauer, har kört med det sedan jag kom till HV för några år sedan. Trivs väldigt bra med dom. I år blir det Total One serien.

Vem lackar din mask och vilket motiv blir det?

Det är David Gunnarsson som lackar. Det kommer bli ett motiv som har lite med Jönköping att göra. Det finns en gammal saga om en jätte som skapade ön Visingsö i sjön Vättern. Den jätten finns också som en stor skulptur lite utanför Jönköping och den ska jag ha på masken. Har inte sett det färdiga resultatet än så det ska bli kul.

Publicerat med tillstånd av DAVEART.com

The story
David about the design:


So what is this..? Well, with this mask on HV71´s keeper Jonas Gunnarsson transforms into the Giant Vist Goalie... The Giant Vist is a character in a famous local saga from the Jönköping area, the city of HV71. There is also a famous Giant Vist statue in Husqvarna (where HV71 was founded), made by the fantastic artist Calle Örnemark... He works in wood and makes such awesome art! Google “Jätten Vist” and check it out!

The giant is made of wood with yellow wood hair…the same on the mask. And the giant has made an old school hockey mask in white painted wood as well... And all over the mask you find so many details, for example you can see the reflection of the statue in the eyes!

So how did Jonas and I come up with this idea?! Well, we are both from the same area of Sweden, and the Giant Vist is super famous around here. And in May I was on a school trip with my daughter´s class, and as we passed the statue the idea struck me! The perfect HV71 tribute mask! It cannot be more local than this. :-)


Vilka tre målvakter kommer topp tre i räddningsprocentligan tror du?

Utan inbördes ranking så tror jag att bland annat Joacim Eriksson, Gustaf Wesslau och Alexander Salak kommer finnas med i toppen

Riktigt roligt HV väljer att ge Jonas förtroendet och att dom satsar på en egen ung kille. Jonas har ju inte HV som moderklubb men han har spelat sig genom juniorlagen. Jag tycker det är roligt när lagen vågar satsa på egna unga målvakter. Det visar dom som kommer bakom att det är värt att satsa och träna hårt, för du kan få chansen!

Ska bli roligt följa Jonas framfart i HV i vinter. Även om Wesslau är etta så tror jag Jonas kommer få sina chanser att visa upp sig. Jag hoppas och tror ju HV kommer matcha Wesslau lite mindre än vad Djurgården gjorde förra säsongen.

Tackar Jonas som tog sig tid att svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar