tisdag 8 januari 2013

Intervju med juniorkronornas och Almtunas Joel Lassinantti

Vi hade två bra målvakter i JVM, där båda två gjorde en klart godkänd turnering. Joel Lassinantti kanske stod för hela turneringens svettigaste räddning mot Finland. Jag skickade ett mail med frågor till Joel och här kommer hans svar.

Var JVM ett av dina stora mål inför denna säsongen?

Ja JVM var ett av mina huvudmål inför säsongen och det lyckades jag med vilket var väldigt roligt.

Har du jobbat på något speciellt denna säsong med Andreas i Almtuna eller på försäsongen med tanke på JVM? Eller har du jobbat på som vanligt?

Inte direkt med tanke på JVM utan mer på spelet i allmänhet har vi jobbat mycket på. Så vi har inte ändrat något i spelet just för JVM.

I och med att det är rätt stark konkurens mellan målvakterna i JVM laget i år och det har känts lite mer öppet om vem som ska stå. Hur fungerar sammarbetet och hur blir stämningen mellan er målvakter i truppen? Märks det på något sätt ni är konkurenter?

Jag tror det har varit bra att ha en öppen kamp om förstaplatsen i målet. Dels för att man kommer ge järnet på träningarna och varje moment och dels för att den som presterar bäst ska stå. Jag har inte märkt av något negativt med den konkurrensen.

Hur är Ryssland som land att spela en turnering i? Några stora skillnader eller är det mina fördomar som tror det?

Ryssland som land vet jag inte så mycket om. Vi höll mest till i ishallen och hotellet. Arenorna vi spelade i var väldigt fräscha tycker jag, de överträffade mina förväntningar. Hotellet var helt okej, maten fanns väl mer att önska men saltade man bara lite grann så smakade den ungefär som i Sverige. Så jag tror man har mer fördomar än vad som egentligen är fallet.

Hur står sig JVM hockeyn mot den du spelar i Almtuna? Skulle Almtuna klara att hävda sig i ett JVM?

Skillnaden mellan JVM-hockey och den som spelas i allsvenska är nog drivet mot kassen. I allsvenskan är spelet lite mer uppstyrt gentemot hockeyn som spelades under JVM. Så det är en del skillnader mellan hockeyn.

Svår fråga omAlmtuna hade klarat sig bra eftersom det är så annorlunda hockey. Men jag tror att spelarna i seniorhockeyn är lite starkare så det hade nog vägt upp en del. Så jag tror vi i Almtuna hade klarat oss bra där också.

Hur har det varit att jobba med Andreas i Almtuna i år? Fungerar erat sammarbete bra? Han du ha honom något i Luleå?

Jag tycker det har fungerat bra mellan mig och Andreas. Jag hade han ett år när jag spelade i Luleås j18.

Hur mycket jobbar du och Andreas ihop under en vecka?

Han är med på ungefär tre-fyra pass per vecka och då kör vi alltid en halvtimme målvaktsträning innan det vanliga ispasset börjar, har vi tid efter brukar vi köra då också. Sen kollar vi igenom matcher på video efter i princip alla matcher jag spelar vilket jag tycker är bra. Man kan uppleva en situation på ett sätt och när man ser på video så kan man uppfatta situationen helt annorlunda.

Hur kändes det då du fick reda på att Almtuna skulle ta in Jhonas Enroth?

Jag fick reda på det ett tag innan och det kändes som en utmaning att kunna konkurrera med Jhonas.

Kan man lära sig något av att få in en kille som Jhonas i truppen? Eller kommer han mest och snor matcher av dig?

Ja det tycker jag. Vi båda är ganska samma storlek men jobbar lite annorlunda i olika situationer och det är kul att kunna se att det finns fler än en lösning på en situation.

Hur viktigt tycker du det är att en målvaktstränare är med som ledare i JVM truppen?

Jag tycker det bara är positivt. Under ett JVM försöker man inte ändra så mycket på spelet utan mv-tränaren är mest med för att man ska kunna få tips på detaljer, kunna diskutera med och gå igenom video med. Det är skönt att ha med en målvaktstränare tycker jag då man kan prata om olika situationer ur samma synvinkel vilket inte man alltid kan med vanliga coacher.

Jag tror precis som Joel det är viktigt med en målvaktstränare även i landslaget. Annars är målvakterna lämnade ensamna. För det finns ingen av coacherna som förstår sig på målvakternas vardag. Så att ha med sig en målvaktstränare som bollplank tror jag är viktigt.

Tackar Joel som tog sig tid svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar