lördag 12 januari 2013

Intervju om jobbiga tider med Timrås Jocke Lundström

Ibland går inte hockeyn som man själv vill eller tänkt sig. Ibland är det man själv som inte presterar som man vill. Ibland är det laget som inte presterar som det ska. Jocke Lundström i Timrå har inte sin roligaste stund i karriären just nu. Han själv spelar riktigt bra men laget är inne i en riktig formsvacka och har förtvivlat svårt att göra mål och därmed vinna matcher. Skickade lite frågor till Jocke om just det.

Ni i Timrå är inne i en tung period just nu, samtidigt som du själv spelar bra. Kan du glädja dig åt ditt eget bra spel. Eller i alla fall skilja på dom två?

Klart är att det går att skilja på det. Men hur det än är så är det ett lag som ska prestera tillsammans.
Så den riktiga glädjen infinner sig bara vid vinst.


Tror du det är viktigt att kunna skilja på lagets resultat och dina egna prestationer som målvakt?

Vet inte hur viktigt det är. Men vissa matcher vet man med sig att man gjort en ok match trots förlust.
Men som jag sa i förra svaret. Det roligaste som finns är att vinna matcher och jag är aldrig nöjd så länge vi inte vunnit.


Hur gör du för att hålla lågan och glädjen med hockeyn uppe då det går trögt för laget?

Hockey är alltid roligt. Annars skulle jag inte hålla på

Är det lättare att ta en egen formsvacka än då hela laget har en?

Nej det är nog tvärtom. Har nog ganska stora krav på mig själv så när jag själv spelar dåligt så känner jag att jag inte gör mitt för laget. Klart jobbigare än när laget inte är på topp

Har du hjälp av en mentalcoach?

Nej ingen för tillfället. Men jobbar väldigt mycket med dom bitarna själv. Allt från läsning, föreläsningar till en lättare form av meditation.

Blir målvaktstränare Anders Palm extra viktig då det går tungt för laget?

Palm har varit ovärderlig för mig i år. Tror nog att en målvaktstränares roll är lika viktig i motgång som framgång

Hur påverkar den dåliga formen stämningen i laget? Är det svårare ha roligt tillsammans? För jag kan ju tro det egentligen är ännu viktigare faktiskt ha roligt ihop då det går trögt…?

Klart det blir annorlunda men jag tycker vi har en fantastisk grupp som alltid försöker ha roligt tillsammans. Självklart blir det viktigare att hitta på saker som lättar upp stämningen när det är lite tungt.

Blir familj och vänner lidande av att det går dåligt i rinken?

Nej inte från min sida hoppas jag. Självklart känner dom av när det är motgångar men när jag är med familjen är jag med familjen om du förstår vad jag menar. Även om hockeyn är en livsstil så finns det saker som inte får påverkas och inte gör det heller. När hockeyn går tungt hämtar jag energi i min familj

Vilka tips och råd vill du ge till unga målvakter som spelar i lag som går trögt för att inte bli helt sänkta själva?

Går laget trögt får man mer att göra och stora chanser att utvecklas. Så har jag gått igenom hela min karriär. 4 år i Brynäs med 1 eller två i kvalet. 4 år i Sundsvall med livet som insats. 1 år i Göteborg där vi klarade kval i sista matchen. Ett år med kval i Timrå. Enda året i mitt seniorkärriär var kval uppåt med Valbo i ettan. Å då satt jag skadad på läktaren när det avgjordes haha.

Jag personligen tror det kan vara bra att lyckas skilja på sin egen prestation och lagets om laget är inne i en lång formsvacka. Inte för att man ska gå runt och tycka man är så himla bra, men för att behålla självförtroende och kunna fortsätta prestera sin bästa hockey och hjälpa laget och vända formen. Sen som Jocke säger och jag själv skrev, man får inte vara nöjd när laget förlorar. Men vara medveten om du gjorde en bra match.

Jocke verkar även ta det mentala på allvar, och gör det han kan för att hålla koll! Även om han inte har en mentalcoach så verkar han göra det han kan på egen hand, samt att han har Anders Palm sin målvaktstränare att bolla frågor och tankar med!

Tackar Jocke som tog sig tid att svara på mina frågor.

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det mentala spelet och att gå tillbaks till "the basics" är receptet när man är i en svacka d.v.s. att bara fokusera på nästa skott, tänka på att stå rätt och att alltid vara
    "square" i förhållandet till pucken.
    Förgående säsonger har jag analyserat sönder mig över vad som går/gått snett, testat nya stilar, nya rutiner osv. men aldrig kommit ur svackan förrän det skett av en ren slump.
    Med det jag beskrev först så känner jag att jag kan kontrollera svackan och även om den håller i sig ett par veckor så hänger jag åtminstone inte läpp. Det gör saken mycket enklare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en mycket bra plan! Bara det att du har en plan tycker jag är lysande! Då vet du hur du ska göra då det går dåligt. Vilket säkerligen hjälper dig att komma ur en svacka fortare då du slipper grubbla och testa 18 olika sätt innnan du hittar ditt.

      Radera