måndag 21 januari 2019

Hur viktigt är det att få upp klubban fort?

Hur viktigt är det för dig att ha klubban?

Jag funderar ofta på hur viktig klubban faktiskt är. Missförstå mig inte, självklart är klubban viktig och att spela helt utan den skulle vara ett stort handikapp för målvakter.

Men är den så viktig, som den mängd energi du lägger ned på att få tag i den då du tappat den under ett anfall? Vore det bättre att strunta i klubban tills pucken är ur din zon eller spelet avblåst?

Jag ser ofta målvakter som under anfall släpper pucken med blicken för att få tag i eller lokalisera sin klubba. Som ropar till lagkamrater efter klubban samtidigt som laget spelar i egen zon.

Är klubban så viktig?

För jag har sett målvakter släppa in mål, som till stor del beror på att dom inte är i position eller har full fokus på pucken. På grund av att dom jagat sin tappade klubba.

Med dagens benskydd och teknik kan du ju som målvakt stänga isen helt. Jag tror och tycker du som målvakt ska slappna av, släpp klubban med tanken och spela klart situationen, anfallet innan och ta reda på din klubba sen.

För att bli trygg med det, träna utan klubba ibland. Få dig själv trygg i att du kommer rädda dom låga puckarna även utan klubba.

Så tänker jag kring ämnet "tappad klubba". Hur tänker du?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar