söndag 20 januari 2019

Sluta skjuta era målvakter i huvudet

En sak, som ju egentligen har stört mig sedan jag spelade själv, ihop med syskonen Hedenhös... Typ. Men som inte har ändrat sig så mycket, som börjar tidigt och inte stoppas av ledare och föräldrar.

Att det är roligt att skjuta målvakten i huvudet.

Jag ser det på min sons träningar. Han är åtta år, det är väl bara knappt en tredjedel av laget som ens kan få upp pucken i huvudhöjd på målvakten. Ändå är det något eller några skott i huvudet per träning. VARJE gång börjar den som skjutit och resten av ledet han ställer sig i att skratta.

VARJE GÅNG!

Det är inte okej. Inte okej alls. Något som spelarna i mitt sons lag blev varse då jag var med på isen. Jag samlade laget och lugnt och sansat förklarade vad som händer om dom fortsätter tycka det är roligt och okej att skjuta målvakten i huvudet. Att det slutar med en målvakt som får hjärnskakning.

Det här beteendet är något som vi vuxna omkring lagen MÅSTE få slut på. Det kan aldrig vara okej eller roligt skjuta målvakten i huvudet.

Självklart går det inte att få bort helt, det kommer hända och det får hända. Men det får inte vara roligt, eller att man siktar i huvudet för att det är roligt. Jag vill nästan gå så långt att det får inte hända i några övningar där du får ta avslut ostört. Siktar du så dåligt så du riskerar att träffa målvakten i huvudet får du skjuta lågt. Enkelt.

Det här beteendet hävdar jag det är vi vuxna och alla ledares ansvar att få bort. Helt. Det är ju så himla korkat att skjuta sin EGEN målvakt skadad på träning...

Så alla ni ledare som läser det här, ni måste säga ifrån VARJE gång en målvakt skjuts i huvudet på träning. För NEJ det behövs inte för att väcka målvakten (som jag ofta fått höra). Det är ditt ansvar att få bort felaktiga beteenden.

Vi hörs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar