onsdag 23 januari 2019

Läs skotten då du hinner

En sak jag försöker jobba mycket med ihop med mina målvakter. En sak jag av det jag ser i barn och ungdomshockey inser att många målvakter behöver jobba med.

Stå upp mer och längre.

Ha inte så bråttom ned i butterfly, om du nu inte är 195cm för då fungerar det rätt bra. Men lär dig och lägg till i din spelidé, hur nära en spelare måste vara för att du inte ska hinna ned i butterfly om det blir ett lågt skott. Jag skulle gissa att det är någonstans, mellan topp teknikngscirkeln och övre hashmarks beroende på hur gammal du är. Men kommer skotten högre upp i zon så STÅ KVAR PÅ FÖTTERNA tills du läst skottet.

Gå inte ned i butterfly innan pucken lämnat klubban. Du hinner ned på ett eventuellt lågt skott, men du har stora problem att ta ett högt.

Det här är också något som kommer vara svårt. Du kommer behöva jobba med det, tänka på det göra aktiva val. För dom flesta av er målvakter har redan lärt in att gå ned tidigt. Det sitter som ett ryggmärgsbeteende, och kommer vara lite knepigt att jobba bort.

Jag har ju sett det med egna ögon på dom målvaktsträningar jag haft där vi aktivt tränat på att stå kvar och läsa skottet. Jag skulle gissa att på hälften av skotten går målvakten ned i butterfly i alla fall. Trots att övningen syfte är att stå kvar. Men så fort fokus släpps lite, går man ned i butterfly.

För oss målvaktstränare som tränar små målvakter, börjar jag fundera på om man ens ska träna övningar där man går ned i butterfly. Börja med att lära sig förflytta sig i målet (skridskoåkning) fortsätt med att lära sig rädda pucken. Aktivt rädda med händer och ben. Vilket dom ju måste då målet är så stort. För att försöka hindra att butterfly sätter sig i ryggmärgen.

Jag har ju sett en del av dom målvakter jag jobbar med, som har börjat stå lite mer när pucken är lågt i zon. Lägen där många jobbar sms för att täcka till isen och vara redo vid inspel. När vi diskuterat och jag frågat varför dom väljer att stå, får jag ofta svaret att dom vill kunna komma ut snabbt, och stående för att vara redo om det blir passar högt upp i zon. För att sedan inte läsa skottet och gå ned i butterfly och släppa en del puckar över axlarna. Så något som är en spelidé som låter bra i början, är inte helt genomtänkt kanske.

Så mitt råd här, träna aktivt på att läsa skott utifrån och bli kvar på fötterna!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar