tisdag 26 juli 2011

Dagens målvakter, roliga att titta på eller ej

Efter att ha jobbat en vecka med SHI på teknik campen i Tumba Ishus, och ha intervjuat en massa målvakter och målvaktstränare har jag börjat fundera på en sak och insett en sak. Eller ja jag har ju varit medveten om det innan, men funderat lite extra. :-)

Om vi ber en målvakt eller en målvaktstränare att beskriva vad som är viktigt i dagens målvaktsspel, eller vad som ska tränas extra. Får man väldigt ofta höra samma saker.

* Konsekvens
* Nogrannhet
* Att göra samma räddning i samma läge varje gång
* Gör mindre för att få mer
* Att vara tät

Inte så där jätte roliga ord. Eller hur??

Missförstå mig inte nu, dagens sätt att spela målvakt är det bästa som funnits. Visst skydde är större, men dom är också bättre anpassade. Jag är ledsen Roffe, Tommy, Grant, Bill och alla mina gamla idoler men dagens målvakter är bättre på att hålla målet tätt.

Men är det roligare idag? Är det roligare att se dagens målvakter? Eller såg vi hellre Bill Ranfords skridskoparader? Peter Åslins slides? Pekka Lindmarks stående sparkar? Tommy Söderströms grymma skridskoåkning?

Sen en annan sak? Världens just nu bästa målvakt, Tim Thomas. Hur mycket jobbar han efter tät, konsekvent, samma räddning?? Nej inte så mycket va? Men för att spela som Tim Thomas måste du ha en grym känsla, känslan som målvakter förr i tiden hade men som inte alls är lika viktig idag.

Jag har ju både haft och jobbat ihop med Stefan Ladhe och Thomas Magnusson och det är ju inte samma sport dom lär ut killarna idag om jag jämför med det dom lärde mig för 20 år sedan.

Men, nu har vi ju inte målvakter för att dom ska vara roliga att titta på utan för att stoppa puckarna och det gör dagens målvakter bättre än gårdagens. Även om jag kan sakna att se Roffe Ridderwall eller Grant Fuhr...

Men som min kollega Andrej Pierow på SHI sa, det går i cykler snart har utespelarna kommit på hur dom ska knäcka målvakterna och då måste vi utveckla oss vidare för att stoppa puckarna.

Hur ska nästa stil se ut?

Vi hörs!

4 kommentarer:

  1. Återigen
    Två grymma flaxar Dominik Hasek och den värste Arturs Irbe=)

    SvaraRadera
  2. Vet dock inte om det finns någon värre flaxare än Hasek, i alla fall inte i början av hans karriär. :-)

    SvaraRadera
  3. Eller Stefan Liv första år maredreams

    SvaraRadera
  4. he he he. jo det kan jag hålla med om, men han stoppade puckarna... och i slutändan är det ju faktiskt bara det en målvakts jobb är. man får inga stilpoäng eller avdrag. :-)

    SvaraRadera