måndag 25 juli 2011

Niklas rankar elitseriemålvakterna

Satt just och läste igenom Svenska Fans målvaktsranking inför Elitserien. Inser att jag inte riktigt håller med. Dels så tycker jag dom lagt alldeles för stor tyngd på förstamålvakten då dom ju faktiskt rankat paren.
Ska göra en snabb egen ranking, så klart! :-)

Här hittar ni Svenska Fans ranking. 12-7 6-1

Okey här är min ranking.

12: Modo

Modo Tellqvist som kommer vara bra och hjälpa Modo till många viktiga poäng sen junioren Anton Forsberg som jag utgår från kommer bli tredje keeper då säsongen börjar. Kommer troligtvis klättra om en bättre backup kontrakteras.

11: Luleå

Luleå har en förmodad etta som är relativt oprövade Rautio och helt oprövade Gustavsson som backup. Två målvakter som måste leverera från start, vi får se om dom klarar det och sen över 55 omgångar? Jag tror dock Johan Gustafsson kommer överraska många i år!

10: Timrå

Timrå två backup målvakter som ska slåss om första spaden. I dagsläget på plats 10  jag tror dock Ridderwall kommer leverera och få dom att klättra på listan. Får dom en av killarna att bli en bra förstamålvakt kommer Timrå ha ett mycket bra par. Men just nu 10:a som sagt.

9: HV71

HV har i Daniel Larsson en av seriens bästa målvakter men efter slutspelet förra säsongen så har Andreas Andersson sjunkit på min lista över målvakter. Han är en OK backup och får HV att hamna först 9:a på min lista.

8: Frölunda

Ett lag som jag tror kommer klättra på rankingen. Har i Magnus Hellberg en av Sveriges mest lovande målvakter som också draftades först av alla målvakter i årets draft. Men både Magnus och Frederik Andersen är helt oprövade i elitserien. Men som sagt kommer klättra.

7: Skelefteå

Skelefteå har ju i Andreas Hadelöv en av seriens bästa målvakter och i Joacim Eriksson en mycket lovande backup. Men efter att ha fått stå väldigt lite tycker jag Jocke spelade osäkert då han fick chansen förra säsongen.

6. Djurgården

Gustaf Wesslau kommer att spela bra och hjälpa Djurgården vinna matcher, han kommer vara en stabil bra elitseriemålvakt. Tim Sandberg tror jag kommer vara en bra ackup, men han är snudd på helt oprövad i Elitserien.

5: Växjö

Martin Gerber kommer inte göra Växjös fans besvikna han kommer spela på en hög och jämn nivå. När han vilar kommer oscar Alsenfelt komma in och göra ett bra jobb

4: Linköping

Fredrik Norrena är en av Elitseriens bästa målvakter och Christian Engstrand är en av seriens bästa backuper. Det räcker till en fjärde plats för Linköping på min lista.

3: Färjestad

Jag tror Christopher Nihlstorp kommer vara en av seriens bästa målvakter säsongen som kommer och kommer ändå få kämpa för att behålla första spaden framför Fredrik Pettersson-Wentzell

2: Brynäs

Brynäs har i mina ögon två första målvakter i sin trupp i Johan Holmqvist som fortfarande håller hög klass och den yngre Niklas Svedberg som kommer bli en topp målvakt när han får chansen.

1: AIK

Tar första platsen på min lista. Har i Viktor Fasth Elitseriens bästa målvakt, kanske den bästa i hela Europa. Sen tror jag mycket på Markus Svensson. Ihop med målvaktstränare Stefan Persson kommer det bli mycket roligt följa AIK:s målvaktsspel säsongen som kommer!

Det är min lista det!

Hur ser din ut?

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Håller med om att Tellqvist troligen är sämre än vad många kvällsblaskor tror.

    Men ditt resonemang om Brynäs håller inte. Två förstamålvakter? Svedberg är knappast etablerad. Och Honken gjorde ingen succé i Frölunda. Låter som ett Brynäsfan med stora förhoppningar på säsongen.

    Petar man ner Brynäs till 10e plats ser den bättre ut. Och Luleå och Timrå ska defenitivt ha sistaplatserna.

    Topp 6 utan Brynäs har i särklass bäst målvakter på pappret enligt mig.

    SvaraRadera
  2. Nja jag tror inte Micke Tellqvist kommer vara dålig alls. Däremot rankar jag paren och just nu har Modo en J-20 målvakt som tvåa, vilket gör att jag rankar paret lågt. Tror dock Micke kommer vara en av seriens bättre målvakter.

    Svedberg har gjort över 50 elitseriematcher, visst inte etablerad, men petade Greiss förra säsongen och har båda sina säsonger legat över 90% förra närmare 92%. Har absolut det som krävs för att vara förstamålvakt. Honken har Legat runt 90% i ett underpresterande och dåligt Frölunda i tre säsonger varav en säsong närmare 92%. Han har spelat väldigt måmga matcher och varit bra. Med ett bättre försvar och en nytändning av att komma hem tror jag han höjer sig, absolut en förstamålvakt.

    SvaraRadera