söndag 24 juli 2011

Sommarintervju med Jhonas Enroth

Med nypåskrivet envägskontrakt med Buffalo ser Jhonas Enroth ut at bli vår nästa Svenska målvakt som har NHL som pemanent arbetsplats. Grymt kul att Jhonas slit har gett reslutat, han har utan gnäll kört på i AHL fått rutin av små rinkar och utvecklats till en ännu bättre målvakt än då han lämnade Sverige.

Ska bli riktigt kul att följa Jhonas i vinter!

Hur ser upplägget på din somarträning ut? Har du samma upplägg som förra säsongen eller har det ändrats? Var ligger största fokus? Styrka? Kondition? Explosvitet?

i stort sett samma upplägg. grunden är den samma med en bra ballans mellan kondition o styrka o mycket ballans övningar. när ja kör styrka e det mest cirkelövningar ja kör. har även tränat lite med en personlig tränare i år, o fått en del korrektiva övningar från honnom. så det känns som ett bra upplägg.

Har du varit på is något redan? Går du på is samtidigt som laget eller kör du lite innan?

jag har varit på is 2 gånger under sommaren men då har det bara varit med kompisar så har inte varit nått sånt jätte seriöst ännu. men jag tänkte gå på is på "alvar" imorgon (25 juli) med ett par stockholmare som spelar i usa. o sen runt den andra veckan i augusti kör jag 2-3 veckor med alla andra nhl proffs här i stockholm innan ja åker över för säsongen.

Hur lång tid tar det för dig att köra in dina skydd så dom känns sköna?

Det brukar inte ta mer änn 1 vecka ungefär. ibland snabbare. skydden nu förtiden e ju så otroligt proffisionella gorda o jag har ju förmånen att beställa dom lite som jag själv vill ha dom så skydden e i stort sett redo nästan på en gång. det är väll skridskorna som e värst o köra in.

Vad är dina personliga mål inför säsongen?

mina personliga mål för säsongen är att ta alla chanser jag får o göra så att buffalos coacher inte tvekar på att sätta in mig när miller behöver vila. jag hoppas på att spela 25-30 matcher i år.

Kör du mycket målvaktsfys eller kör du ”bara” med laget?

jag kör bara egen fys. så man kan väll kalla det att jag kör målvaktfys.

Jobbar du med målvaktstränaren på somaren?

nej tyvärr blir det inte så mycket. jag ska dock åka över till buffalos mv coach i slutet av augusti o köra i ett par dar där med honnom i montreal. ja önskar att jag kunde köra lite mer sånt över sommaren. men det brukar alltid bli ett par pass med magnusson/lahde på sommaren så det brukar bli bra i alla fall.

Finns det några detaljer i ditt spel du kommer jobba extra mycket med när ni går på is?

i nhl så kör man så otroligt mycket skridsko övningar/förflyttningar så jag antar att det kommer bli en hel del sånt i början av säsongen.

Vill du vara på is hela sommaren eller är det skönt med ett uppehåll under sommaren?

jag tycekr det e skönt med ungefär 2 månaders uppehåll. så man får vila knän höfter o etc. lite gran. säsongene ju så lång i alla fall.

Vilken målvakt tror du vinner räddnings % i elitserien säsongen som kommer?

i elitserien har jag dålig koll på men ja tror nog att norena kommer va där uppe i år igen, sen tror ja på gerber, som e en personlig favorit. sen e ju daniel larsson duktig oxå.

Vilken målvakt tror du vinner den i NHL?

tror ja på lundqvist,vokoun, thomas o miller e nog med där oxå

Vilket lag vinner SM-Guld?

svår fråga så här innan serien änns har börjat men ja säger LHC

Vilket lag vinnerStanley Cup?

o buffalo sabres :):)

Var det nära att du lämnade NHL och hamnade i Ryssland i år?

jag fick ett bra erbjudande från ryssland o ja var tvungen att ta mig en rejäl funderare men tillslut så kändes det bäst med att stanna i nordamerika

Vill tacka Jhonas som tog sig tid svara på mina frågor!

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Kan du inte göra en intervju med fredrik pettersson wentzel eller henrik lundqvist :)?

    SvaraRadera
  2. Henke hade ju varit något... Men jag måste ju kunna få tag i personerna jag ska intervjua på något sätt.

    Pettersson-Wentzell har jag försökt med, får se om han svarar... :-)

    SvaraRadera