onsdag 25 juli 2012

Intervju med Djurgårdens Adam Reideborn

Djurgården kommer ju ha två nya målvakter säsongen som kommer och en av dom heter Adam Reideborn och är hämtad från Almtuna. Jag tog och skickade ett mail till Adam med lite frågor.

Nu har du varit i Djurgården några månader. Tycker du det är någon skillnad på träning,
inställning eller organisation från Almtuna?


Jag märkte direkt när jag kom hit att hela klubben har samma mål. Spelarna, tränarna
och alla ledare runt om kring laget gör allt för att gå upp direkt. Det känns riktigt kul att
få vara i en klubb som har det målet, en otroligt bra chans för mig. Djurgården är en
klubb som alltid kommer, och borde se sig själva som en elitserieklubb. Så det är skillnad
på allting i stort sett, allting är proffsigare.


Vad ska Djurgårdens fans förvänta sig av Adam Reideborn?

Jag har en uppgift i laget, och det är att hjälpa Djurgården tillbaka till elitserien. Mitt egna mål är såklart att stå så många matcher som möjligt, men för att vi ska ta oss dit så gäller det att vi vinner matcher. Och oavsett vilken roll jag får i laget så ska jag hjälpa till så att vi gör det.

Hur skulle du beskriva din spelstil?

Min spelstil är väl ganska tråkig på det sättet att det inte händer så mycket. Mitt spel
bygger på att alltid stå rätt i målet och jobba med små och korta rörelser, och att alltid
vara i position innan skotten kommer så man slipper göra dom där jätteräddningarna.
Det viktiga för att kunna spela den spelstilen är att man måste våga utmana, så det är
något jag jobbar på hela tiden.


Förra säsongen vad för detaljer slipade du mest i ditt spel ihop med MV-tränaren
Andreas Eriksson?


Jag och Andreas började samarbeta runt förra julen när jag hade en liten dipp, och jag
kände att jag utvecklades hela tiden när vi arbetade. Vi märkte att jag blev lite passiv i
målet så han var på mig hela tiden om att våga utmana och bli lite aggressivare.


Vad kommer du köra med för skydd i vinter? Antar det är Reebok men vilka modeller?

Har kört med Reebok så länge jag kan minnas så det känns skönt att kunna fortsätta med det, nästa år är det Reebok P4 som gäller. Blir mycket vitt på skydden, med lite touch av blått och rött.

Har du lätt eller svårt köra in nya skydd?

Så länge det är samma märke så brukar det inte vara så svårt att köra in nya skydd.
Benskydd, plock och stöt har jag lätt att bli vän med ganska snabbt, det som jag själv
tycker tar lite tid att hitta bra känsla i är kombinatet. Brukar känna mig lite klumpig i
början och släppa in lite skitpuckar under armarna… Men på nån vecka så brukar allting kännas som det ska.


Vem kommer lacka din mask och vad blir motivet?

Hjälmen är för tillfället på lackning hos Daveart. Har inget speciellt jag vill ha på min
mask, så han har fått jobba ganska fritt. Kommer bli en liknande som Wesslau hade förra året, fast med vit som basfärg.


Vad jobbar du mest med under fysen? Några speciella muskelgrupper?

Början av sommaren när jag bara tränade med laget så var det fokus på att bygga upp
en bra grundfysik och bli stark i hela kroppen. Men nu under sommaruppehållet och
dags för egen träning, har jag kört tillsammans med Micce Andreasson och följt hans
målvaktsprogram. För att kunna spela som jag vill i målet krävs en stark bål och starka
och snabba ben. Så det är det vi fokuserar på just nu.


Har du några förebilder som du tittar lite extra på?

Jag har inga riktiga förebilder längre, men det är klart att man har några målvakter man
gillar att kika lite på. Som svensk måste man nästan älska Lunkan så som han spelat
senaste åren, så honom följer man ju lite extra. Sen gillar jag att titta på målvakter som
har ungefär samma spelstil som mig, bland annat Fasth och Johan Gustafsson.


Hurdan är du som målvaktspartner? Gillar du dela med dig och snacka mycket och att du
och den andra målvakten tar hjälp av varandra. Eller sköter du dig själv?


Jag utvecklas nog mest som målvakt om jag har en kollega att prata med om olika
situationer på isen. Även om man inte alltid tycker samma sak så lär man sig mycket av att ha någon att diskutera med. Men man får helt enkelt respektera om den andra tycker tvärtom, om det är så behöver jag en målvaktstränare som är lätt att prata med och som man kan prata med om allt möjligt med.


Tackar Adam som tog sig tid svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar