tisdag 24 juli 2012

Intervju med Timrås Jocke Lundström

En målvakt som imponerade på mig förra säsongen var Joakim Lundström i Timrå. Jag tycker han hade en svajig säsong under grundserien. men spelar du som målvakt i ett lag som ligger i botten av serien är det ju så klart svårt att prestera på topp. Men när kvalserien började spelade Jocke väldigt bra och stabilt målvaktsspel och gav Timrå chansen vinna varje kväll. I mina ögon var Jocke en starkt vidragande orsak att Timrå spelar i Elitserien även denna säsong.

Har gjort en intervju med Jocke som kommer här.

Du hade en lite ojäm serie förra året för att sen spela grymt bra i kvalserien. Vad tror du det var som gjorde du fick till det så bra i kvalerien?

Personligen tycker jag inte att serien var allt för dålig men likt resten av laget så håller jag med om att det var upp och ner under stora delar.

Varför det sen blev så bra i kvalet har till största delen att göra med vårat fantastiska försvarsspel.
Självklart ska jag säga att få spela med  fullt förtroende från målvaktstränare och tränare ger ett annat lugn och trygghet i mitt eget spel.


Så en liten kombination av dom faktorerna

Hur ska du göra för att behålla det bra spelet och jämnheten en hel säsong?

Framför allt tror jag det handlar om kontinuitet i förberedelser, träning och matcher. Att få fortsätta utvecklas hela tiden både mentalt och skicklighetsmässigt på isen.

Anledningen till att fjolåret upplevdes som en liten berg och dalbana var åtminstone till viss del att jag kämpade väldigt hårt för att passa in i ett nytt lag där det fanns ett brett missnöje inom gruppen men utan resurser att ändra något.

Tyvärr lät jag, och säkert flera med mig, det här missnöjet påverka den mentala inställningen till match. En läxa vi nu lärt oss och tar med oss in i den här säsongen.

Hade din fomrtopp något med förtroende att göra? Att du kände att du var etta?

Som jag svara på första frågan så tror jag att det var en stor del i det men inte hela sanningen :)

Hur känns det inför nästa säsong? Då du ska dela jobbet med Bellissimo.

Allt inför året känns bara härligt. Jag har en glädje och förhoppning som jag inte kännt på mycket länge. Att få hit en ny målvakt att slåss med känns även det superkul. Även om jag trivdes jäkligt bra med Riddarn ifjol. Jag tror att vi ska hjälpa varandra att lyfta laget och oss själva ett par snäpp hela tiden.

Hur tränar du nu på sommaren ihop med laget och fystränaren eller med målvaktstränaren?

Träningen i år har varit lite annorlunda då vi inte haft någon målvaktstränare på plats. Men fokus har legat på muskelmassa med bibehållen rörlighet. Även konditionen är något som jag slitit hårt med. Har tränat all löpning med laget men haft egen, lite mer anpassad styrka. Det har kännts riktigt bra då jag själv kunnat vara med och styra lite mer än tidigare år.

När du går på is, brukar du nöta några detaljer extra för att komma igång då?

Jag brukar vilja köra ganska mycket skridsko. Alltså förflyttningar och placering i målet.
Då vi trots allt varit från isen i nästan 4 månader. ( dags för ändring kanske?)
Och tydligen hade Palmen (Anders Palm Timrås och SHI:s Målvaktstränare) samma tankar för han drillade oss ganska hårt i söndagskväll under första passet :)


Vad ska du köra med för märke på utrustningen i år och vilka modeller?

Det är Bauer rakt igenom. Supreme nånting tror jag det är haha. Men faktum är att Bauer är det som passat mig bäst hittills och jag trivs väldigt bra.

Byter du ut hela utrustningen mellan säsongerna?

Helst inte.

Kombinat och byxor är något jag gärna spelar med ett tag. Tycker det är sjukt jobbigt att spela in ny utrustning. Senaste kombinatet hade jag iaf i 5 år. Men resten slits så mycket att det krävs nytt varje år. Eller ja halsskydd, susp och knäskydd hänger med ett tag det å.

Vem lackar din mask och vilket blir motivet? Har du varit mycket involverad i motivet?

I år är det en kille som heter Tom från Wickedpaint som lackat masken. Motivet håller jag för mig själv till den officiella ispremiären nästa vecka tror jag :) Jag har bestämt varenda liten del i designen själv. Självklart har tom kommit med förslag och synpunkter men i slutändan vill jag ha sista ordet.

Vilka tre målvakter tror du hamnar topp tre i räddningsprocent?

Haha den där jävla räddningsprocenten.

Men om du frågar ska du få svar. Det brukar ju vara ganska jämnt med viss fördel för målvakterna i topplagen. Så utan inbördes ordning:
Wesslau, Andersen (Är rätt säker han blir utlånad) och Jocke Lundström :)


Ska bli spännande följa Jocke i år och se om han kan fortsätta där han slutade med riktigt bra och stabilt målvaktsspel. Ska också bli kul att följa hans partner Bellissimo och se om han kan vara lika bra i Elitserien som i Allsvenskan.

Tackar Jocke som tog sig tid svara på mina frågor!

Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Hejja Jocke! Ge järnet så blir det nog en rolig säsong för Timrå!!

    SvaraRadera