fredag 27 juli 2012

Intervju med Leif Boork

Idag tänkte jag bjuda på en intervju med en av våra expertkommentatorer. Nämnligen Leif Boork.

Vad tycker du unga lovande hockeyspelare ska jobba mer med. Som du   tycker saknas? Både på isen och utanför?

Mer fokus i träningssituationen. Ta hand om den tid som ges för träning. Lyssna på sina tränare utan att ha en för snabb motkommentar. Öka sin allmänna kunskap om träning och varför du tränar på det ena eller andra sättet. Mer generell allmänbildning för att förstå sammanhang, bakgrunder och   för att reflektera över olika utgångspunkter inom idrotten och i samhället i stort.

Vilken hockey förespråkar du och varför? Den med hög och intensiv   forechecking eller där man mer ställer upp och väntar in motståndarna?

Jag förespråkar en blandning av det mesta. Ibland är det bra att göra si. Ibland så. Jag är ingen fundamentalist och tror inte på trender och moden. Jag tror på urval och timing i träningsteorier.

Vad tror du om förändringen med bakåtflyttad mållinje?

Det är ett lovvärt försök. Kan ge mer utrymme för spel framför målet. Och hindrar just burskydd i för stor omfattning. Risken är att det blir smarta motdrag. Som att slå pucken hårt längs sargerna istället för att göra kontrollerade uppspel.

Vilka förändringar skulle du vilja se i Svensk hockey? Regler?  Serieindelning? Eller annat?

Vi borde definitivt införa touchicing. Låta elitspelare värma upp utan hjälm för att skapa identifikation för åskådaren. Att utvidga Elitserien till fjorton lag.

Vad tycker du gick fel blev fel i Hockey VM?

Det har funnits en naiv inställning från Per Mårts hur du ska driva ett A-landslag. Men grundarbetet och passionen som Pelle har är lovvärt och han ska fortsätta med det.

Vilka spelare i Elitserien tycker du det ska bli spännande att följa säsongen som kommer?

Rosseli Olsen i Frölunda är ju en mycket spännande spelare. Och så är jag spänd på vad Färjestad har hittat på efter sitt debacle ifjol.

Jag känner att du är bra påläst och kunnig kring målvaktsspelet, hur har du fått dina kunskaper? :-)

Jag var själv målvakt i både handboll och fotboll på hygglig nivå.. Jag har också stått en del i ishockeymålet men mest för skojs skull. Jag hade Pelle Lindbergh, Thomas Blom (nu avliden bl a i Färjestad) och Roffe Ridderwall på 70-talet i Hammarbys juniorer och blev intresserad av att   diskutera målvaktsspelet. Jag såg också många träningar med Tretiak, Kari Takko och Ken Dryden m fl på 60-och 70-talen. Jag har också tränat många duktiga målvakter genom åren.

Vilka målvakter tycker du är mest spännande inför årets Elitseriesäsong?

Robin Rahm ska bli intressant. Om han klarar den mentala pressen. Robin var oerhört bra åren innan sin avstängning. Det är också roligt att följa Joakim Lundströms renessans på "äldre dagar". En begåvad men glidarmålvakt när han var ung som nu kommit igen.

Tycker du lönetak och eller utlännska spelartak är något vi ska införa i Elitserien?

Nej egentligen inte. Men sportcheferna borde säga "nej tack" oftare till spelare som vill ha "för mycket" betalt.

Hur tror du Elitserien slutar och vilka vinner SM-Guld i vår?

Det vill jag inte svara på då jag ska skriva om det i Expressen om en månad.

Där har vi lite tankar och svar från Leif Boork, en kommentator som jag gillar. Jag följer honom också på twitter där han har mycket åsikter och ideér som ofta är bra!

Tackar Leffe som tog sig tid svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar