onsdag 17 oktober 2012

Intervju med CSKA Moskvas Niklas Persson

Igår hände en rolig grej. Kollade min mail och blev lite fundersam. Mail från Niklas Persson. Men? Jag kunde inte minnas jag mailat mig själv. Det hade jag inte heller, däremot hade min namne i CSKA Moskva svarat på mitt mail med frågor. Så här kommer en intervju med CSKA Moskvas Niklas Persson.

Du gör din fjärde säsong i KHL och Ryssland. Hur trivs du i ligan och landet?

Jag trivs jättebra, vi har riktigt bra lag i år och ska kunna utmana ordentligt i ligan i år. Ligan tycker jag utvecklas varje år och håller hög klass. Det händer saker varje år. Socialt är allt mycket bra, Moskva är en kanon stad att bo och leva i. Familjen trivs och en stor anledning är Svenska skolan här som är grym!!

Hade du många fördomar om att bo och leva i Ryssland. Har dom besannats eller slagits sönder?

Jag hade inga fördomar men hade självklart hört många historier. En av anledningarna till att jag från början ville testa KHL var ju att själv få uppleva dessa grejer. Det är väldigt stor skillnad mellan Nizhnekamsk och Moskva. Här är det mesta som en vanlig storstad i Europa

Om du jämför Elitserien med KHL vad är skillnaderna på, spelet, livet utanför hockeyn, service och livet i oklädningsrummet?

På isen är ju mycket likt, och även i omkl.rummet. Klart att det inte riktigt samma känsla i rummet när man inte kan språket så bra. Vi har ett grymt gäng runt laget som servar och ser till att vi har det bra. Utrustning är ju samma, kan ta lite längre tid att få grejerna bara, och ibland tar dem slut :)

Är det skillnader i hur man tränar i KHL mot Elitserien?

Ja det är det, speciellt på sommaren. Vi tränar otroligt många fler timmar än hemma men det betyder i alltid att det är bättre. Vi träffas i mitten på juli och sen är det mellan tre och fyra pass om dan till slutet på augusti. Sen lugnare det ner sig och under säsong är mycket sig likt som i Sverige.

Finns det saker du skulle tipsa ditt Svenska lag ta efter om du flyttar hem till Elitserien igen?

Absolut, mycket vi gör här är bra och vissa grejer ska jag definitivt ta med mig hem. Både på och utanför isen.

Du och Pontus Wernblom verkar ha en skön kontakt på Twitter. Umgås ni privat och är det i så fall skönt ha en annan Svensk umgås med?

Haha!! Ja!!

Vi bor ca 200 meter ifrån varandra och våra fruar umgås lite mer än vi, vår scheman har inte riktigt klickat i år än så länge. Men vi träffas lite då och då. Även Elm bor här vid oss. Det är väldigt många svenskar som bor här i Moskva så det sociala livet är väldigt bra här

Hurdan är egentligen Ilya Brizgalov? Han lämnade ju ett rätt skönt avtryck i Road to the winter clasics.

Ja, han är en färgklick!!

Vad som helst kan hända och många sköna fraser kommer ur den mannen. Han har ju inte varit här så jätte länge än men jag har redan några sköna storys!!

Du spelar ju i samma lag som Alexander Radulov. Som fått ros för sin hcokey och en del ris för sina arbetsinsatser. Hurdan är han?

En grym hockeyspelare. Det är väldigt inspirerande att se honom. Tränar grymt bra och alltid i så hög fart han bara kan. Mycket bra på att täcka pucken och komma till avslut. Tycker bilden av honom att han inte jobbar hårt är fel. Han har den "ryska" kroppshållningen ibland på isen och det kan se så där ut. Men han jobbar väldigt hårt, oftast:) Sjuk vinnarskalle!! Utanför är det också full fart, alltid glad och har nått på gång.

Umgås man på samma sätt med lagkompisar i KHL som hemma i Elitserien?

Nej, det gör man väl inte riktigt. Vi är ute på många roadtrips under säsongen och då umgås man väldigt intensivt. Tycker vi ha ett riktigt skönt gäng och mycket kul ihop. När vi är hemma här i Moskva blir det att man spenderar så mycket tid som möjligt med familjen. Man bor en bit ifrån varandra här men vi försöker att hitta på lite grejer med andra familjer i laget. Är väl mest Mäenpää som vi umgås med.

Ni har Datsyuk under lockouten. Hur är han att spela med och hur är han vid sidan av isen?

Grym:) både på och av isen. En kanon kille vid sidan av. Tränar stenhårt och är bra exempel för våra unga spelare. På isen finns mycket att lära sig av honom. Har aldrig sett nån som är så bra på stjäla puck av motståndarna.

Vem i CSKA Moskva är mest fåfäng och spenderar mest tiden framför spegeln?

Ryssar är väl lite speciella framför spegeln, haha!! Dem är väldigt noga med hur dem klär sig men spegeln är väl inte överanvänd

Vem ärmest nogrann med sin utrustning och provar mest nya modeller?

Det måste vara nån av målvakterna, Stana är noga med sin utr. Att det ska va på ett speciellt sätt. Annars är ryssarna mer åt tuta och kör hållet med utr. Klubborna är dem noggranna med och självklart är det lilla julafton när nån representant kommer och visar upp grejer.

När och om du vänder hem vilket lag klappar hjärtat hårdast för och var vill du spela i Sverige?

Oj, svår fråga. Jag har detta året kvar på kontraktet. Just nu koncentrerar jag mig på spelet här och vill göra en bra insats för CSKA. Sen får vi se. Hemma behöver jag ju inte välja just nu. Ett SM-guld för LHC och ett avancemang till elitserien för Leksand vore ju en grym utdelning!! Håller alla tummar jag har!!

Kanske att "Pajen" punkterar lite fördomar och osanningar om Radulov här? Eller? Jag hade ju fått för mig att han var rätt divig och gjorde som han själv ville. Men kanske inte då? Kan det vara lite Krutov syndrom? Att livet i USA inte passar honom? Han kanske ska spela hemma i Ryssland?

Tackar Niklas som tog sig tid att svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar