söndag 14 oktober 2012

Många målvakter som levererar riktigt bra hockey nu.

Jag måste ju säga att efter 13-14 matcher är målvakterna verkligen i fokus i ELitserien det är hela tio stycken som har en räddningsprocent över 93%. Värst av alla just nu är Gutaf Wesslau som ännu efter nio spelade matcher inte förlorat någon och har en procent på 94,72.

Det ser ut som HV hittat en målvakt som kan fylla tomrummet som Stefan Liv lämnade efter sig spelmässigt. En målvakt som levererar match efter match och som kommer kunna spela många matcher. Dock tror jag HV gör det smart i att låta honom vila ett tiotal matcher i alla fall. Så han är fräsch och i toppform inför slutspelet. För i Wesslau har HV absolut en guldmålvakt!

Överraskningen för mig i målvaktsligan just nu är Modos Bernhard Starkbaum med en procent på 94,44. Där han som det ser ut nu spelat till sig en förstaspade. Dock misstänkte jag ju firma Näslund/Forsberg ihop med Maicej inte hade köpt grisen i säcken. Kul med ett nytt namn och en ny målvakt lära känna. Ska bli spännande att se om han kan hålla säsongen ut.

Christian Engstrand visar än så länge att han var mer än redo kliva ur Norrenas skugga och vara etta i Linköping. Där han hjälper sitt lag vinna matcher. Även om jag kritiserade honom lite för som jag misstänkte bristande fokus så har han spelat en riktigt bra hockey och ger sitt lag chansen vinna matcher. Riktigt roligt!

I Skellefteå fortsätter Joacim Eriksson att spela som han gjorde förra säsongen och visar att han är i toppen för att stanna. Tillsammans med Markus Svensson som även han levererat bra målvaktsspel då han fått chansen. Skellefteå känns väldigt väl rustat på målvaktsfronten i vinter. Kanske att dom skulle toppat min målvaktsparranking?! Ett tips som jag med stor sannolikhet får äta upp, med HV som jumbo, och Modo som nästjumdo. Dock var det ju paren jag rankade... Men ja Wesslau och Starkbaum ser heta ut! Den rankingen som jag ju skämmas lite över kanske hittar ni här.

Jag har ju också just nu tre av fem som ligger topp fem i mitt tips från innan säsongen. Men det är ju en bit kvar ju. Tipset hittar du här.

Men som sagt många målvakter som levererar riktigt bra hockey just nu! Roligt!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar