tisdag 16 oktober 2012

Intervjuserie Division1 hockey med Vallentunas Patrik Nyman

Fortsätter min intervjuserie med unga Div1 målvakter. Idag är det Patrik Nyman som spelar i Vallentuna som ställt upp och svarat på frågor.

Du spelar Div1 hockey i Vallentuna. På vilket sätt skiljer sig hockeyn i J20 med A-lagshockey i Div1?

Enligt mig går det snabbare men spelarna är framförallt mycket skickligare och smartare. De har mycket mer tanke bakom allt till skillnad från juniorhockeyn där det kändes mer som "tuta och kör allt vad du kan". Utespelarna är även bättre på att se målvaktens luckor i A-lags hockeyn. Om man tex skulle "tjuva lite" och därför lämna en lucka så ser ofta spelaren det.

Hur kommer det sig att du hamnade i just Vallentuna?

Jag har spelat i Ormsta i princip hela mitt liv. Det har försökts ordna ett sammarbete mellan Ormsta och Vallentuna och jag har därför hoppat emellan dessa klubbar ett par gånger. Men förra året tappade Vallentuna en av sina målvakter vilket innebar att de behövde en till. Då pratade dem med mig och jag valde att ta kampen om en 1a spade i division 1 istället för i Ormsta division 2. Jag hade planer på att åka till USA denna säsong men eftersom att jag fick ett bra jobberbjudande valde jag att stanna i Vallentuna även detta år.

Har du haft erbjudanden om att lämna Vallentuna under tiden där?

Ja som jag tidigare sa var jag i diskussion med några lag i USA men valde att stanna i Vallentuna.

Vad är ditt personliga mål för den här säsongen?

Mitt mål med denna säsong är att jobba ifrån grunden för att höja min lägstanivå. Det är sjukt viktigt att ha en bra grund att luta sig tillbaka på. Det gör att man kan spela stabilt under fler matcher och inte vara så ojämn.

Vilka mål har du för kommande säsonger?

Målen med de kommande säsongerna är även det att bli jämnare. Sen kommer det ju självklart in mål som att bli starkare, både mentalt och fysiskt, för att orka med fler matcher men det tror jag vi alla har som mål.

Har ni mv-tränare i Vallentuna. Om ni har hur ofta jobbar du med honom?

Ja vi har en målvaktstränare som är ny för denna säsong. Han heter Carl-Johan Klint. Vi har 1-2 pass i veckan och vi filmar även matcherna som han sedan klipper ihop ett material som vi alltid går igenom och diskuterar.

Skulle du rekomendera unga målvakter välja en förstaspade i Div1 framför en andraspade i Allsvenskan?

Svårt att säga för mig som inte har någon erfarenhet av allsvenskan men jag tror att framförallt speltiden är viktigast. Sättet som man jobbar kommer ju vara på samma sätt oavsett om man spelar i allsvenskan eller division 1. Visst vill man alltid klättra uppåt, men jag har alltid tyckt att matchtid är viktigt och väldigt bra för utvecklingen. Därför skulle jag nog rekommendera en 1a spade i div. 1 istället för bänken i allsvenskan.

Skulle du rekomendera unga målvakter ta chansen i Div1 om dom får den?

Absolut! Division 1 är en väldigt bra serie att utvecklas i och gör man det bra så kommer man självklart även här synas.

Hur ser dom ekonomiska förutsättningarna ut för Vallentuna? Har ni löner? Betalas all utrustning? Hur reser och bor ni om det behövs vid bortamatcher?

Det ser bra ut, det har verkligen blivit bättre under de år som jag har varit i klubben. Det varierar självklart från spelare till spelare. Lön har nog alla i olika summor. När det gäller utrustning så får alla klubbor under säsongen. Alla får även handskar, byxor, hjälmar osv. Alla får dock inte allt detta sprillans nytt utan det kan vara så att någon har använt tex byxorna säsongen innan. På målvaktsfronten har vi fått allting betalt. (Peppar peppar haha)Vi åker privata bilar till matcherna som spelas här i närheten och får sedan ersättning för detta. De matcher som är längre bort som tex Åker/Strängnäs, Nyköping och Visby åker vi buss till. När vi är i Visby så bor vi på hotell annars brukar vi aldrig sova kvar.

En sak som är säker är ju att Vallentuna har en riktigt bra målvaktstränare i Carl-Johan Klint. Eller Klint som han kort och gott kallas hos oss på SHI. Så det finns alla möjligheter för Patrik att få massor av bra hjälp!

Tackar Patrik som tog sig tid att svara på frågorna!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar