måndag 15 oktober 2012

Skäll vid dåliga skott?

Läste en intervju med Kosovare Asllani nyss. Ni hittar den här. Men det hon sa fick mig att fundera. Hon säger i intervjun:

– Han är på mig hela tiden på träningarna. Det är inget ”bra försök” om man missar en målchans, det är kanske därför jag gör mål, här får jag skäll så fort jag missar en målchans på träning, säger Asllani.

Det jag funderar på är om det inte ligger mycket bra i det hon säger.

Är vi för mesiga i Sverige. Eller rättare sagt lägger vi fokus på fel saker. Skäller vi och påpekar mer när någon kör runt fel kon eller slår en dålig pass än då dom skjuter ett alibiskott som aldrig ens var nära gå i mål?

Hur många gånger har jag inte sett tränare blåsa av tvåmålet för dom tycker spelare är på fel platser. Slår dåliga pass, eller inte tar i tillräckligt. Massor. Inget fel i det. Men hur många gånger har jag eller någon av er sett en tränare blåsa av för att det skotten som skjuts är för dåliga, eller det tas för lite returer?

Jag har ALDRIG sett det!

Är det läge för tränare att blåsa av och "skälla" på spelare som inte tar skottet i övningen på allvar, som inte åker full fart och verkligen försöker göra mål? Är det läge ligga på efter varje dåligt skott? Skulle du som utespelare skärpa till skotten om du visste det blev gnäll, skäll och påpekanden från tränaren om du inte gjorde det?

Ska tränarna börja lägga in bestraffningar vid dåliga skott?

20 armhävningar vid skott utanför
20 armhävningar vid fegskott eller dåligt skott
10 armhävningar vid bra avslut som målvakten räddar

Självklart är tävlingar en bra sak det med. Men då tycker ju jag "straff" för dom som förlorar, eller inte lyckas är bra. För även om det är tävling, finns ingen risk så blir det inte samma nerv eller vilja att vinna. Vem vill inte se målvakten få göra 10 armhävningar och situps på isen?

Kan det vara något?

Skulle det få er som är utespelare lägge ner med energi och att satsa mer på att verkligen göra mål vid varje skott?

Jag tror ju det! Jag tror vi skulle få spelare som är vana att alltid skjuta för att göra mål vilket skulle få dom att lära sig skjuta bättre.

Självklart ska detta gälla även vid direktskott, och även då passen inte är bra. Kanske speciellt vid dom två tillfällena. Så vi får spelare som kan nypa till direkt även på dåliga passar. Vilken dröm det vore!

Jag såg en match med Tamp Bay för någon säsong sedan då Vincent Lecavalier fick en pass till höger högt uppe i slottet. Passen var fladdrig och kom mellan skridskorna närmre den bakre. Han nöp till direkt, ett stenhård "halvslagskott" i första krysset. Jag tror ingen svensk spelare ens hade försökt skjuta direkt i det läget.

Det är så ofta då jag tittar på Elitserien som han som får passen i två mot en eller i powerplay tar emot pucken innan han skjuter. Målvakten bara tackar och tar emot, han inte bara hinner över han hinner samla ihop sig också.

Vi svenskar måste bli bättre på att 1. Skjuta, 2. Skjuta direkt, 3, skjuta på annat än liggande puck, 4 skjuta direkt på dåliga fladdriga passar. Oj vad mål vi skulle kunna göra!

Hur många av er tränar regelbundet på att skjuta direktskott? Hur ofta tränar ni på det med hårda pass? Dååligt placerade pass? Fladdriga pass?

Där finns det att träna på!

Tänk vad en artikel/intervju med en fotbollsspelare kan inspirera!

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Det är inte alltid det är spelarnas fel att de inte orkar göra bra avslut. Inte sällan har tränaren lagt in ett antal moment som gör att kvaliteten på avsluten minskar.

    När det är spelarnas eget fel ska de talas tillrätta. Ganska ofta tar de för lätt på uppgiften både när det gäller att slå passningar och att avsluta och gå på retur. Dålig inställning bör man konfrontera för att få bukt med.
    Man bör också genom dialog och instruktioner reta spelarnas tävlingsinstinkt för att få dem att tävla, antingen mot sig själva, sin kamrat eller målvakten:
    "Jensa i mål har räddat 30 skott och endast släppt in en puck. Är ni utespelare inte bättre än så?"
    eller:
    "Nu har Jensa tagit alla era avslut. Ni gör det för lätt för honom genom att gå rakt på och tydligt signalera var skottet kommer. Hitta på något; skjut i skäret, runt backen, byt läge på pucken innan... Besegra målvakten och GÅ PÅ RETUR!"

    SvaraRadera