onsdag 23 februari 2011

Intervju med AIK:s målvaktstränare Stefan Persson

Efter att ha sett Viktor Fasth göra stormatch efter stormatch för AIK, blev jag lite nyfiken på att få höra lite med AIK:s målvaktstränare STefan Persson om hans syn på målvaktsträning, målvaktsspel och om Viktor Fasth.

Så jag skickade honom ett mail med lite frågor.

Här kan ni se mina frågor och Stefans svar:

Vad tycker du generellt att unga målvakter behöva träna mer på? Var ligger generellt dom största svagheterna hos unga målvakter?

Jag tycker man skall lägga mycket fokus på skridsko åkningen samt balansen och blicken. Och det ena ger det andra bra skridskoåkning och bra blick ger dig en god balans.

Vad kan man som målvakt göra för att få ut extra mycket av sina lagträningar?

Jobba klart i alla situationer gå på alla returer även om inte utespelarna fullföljer Ha alltid med dig din gameplan på träningarna också.

Finns det något du skulle vilja tipsa tränare om för att få träningen mer anpassad för målvakter?

Se mycket matcher och sök det enkla "Do less get more" Krångla aldrig till det Ha en bra dialog med målvakten så att ni utvecklar spelet tillsammans .Använd video och prioritera noggrannheten 

Vem tycker du är världens bästa målvakt?

Finns många bra men gillar personligen C.Price .

ilken är den mest talangfulla målvakt du jobbat med?

Oj Flera Givetvis så är Viktor riktigt bra ,Heino grym tävlingsmänniska. Bjurö alltid fokuserad Niklas Lundström. Pettersson W. Och Hellberg hade jag i tv pucken ..dom var riktigt bra.

Hur såg era tankar i AIK ut inför säsongen med målvakterna, var tanken att ha Heino som etta och Viktor som backup eller?

Dom skulle tävla om det men tyvärr så satte Heinos skada stopp för denna säsong .

Hur är Viktor att jobba med? Vad är hans styrkor som målvakt?

Enkelheten och hans noggrannhet är hans största styrkor och det ger honom god balans. samt att han alltid vill vinna och har en bra skalle .

Visste ni att Viktor var så bra som han varit i år, eller har han överraskat er lite?

Nej vi visste att han var bra så vi har bara putsat till det lite gjort spelet lite tightare närmare in i andra situationerna.

Har Viktor utvecklats mycket i år av spel i elitserien och att jobba med dig, eller var han så här bra redan innan och blivit totalt missad av alla elitserieklubbar.

se förra frågan..

Slutligen en fråga om straffar. Vad tycker du om straffar som avgörande på matcher. Är det som ett lotteri tycker du?

tycker straffarna är ok . Lotteri tveksamt vi tränar ju för detta moment också..

Svaret jag tycker lyser ut som ni unga målvakter ska ta med er är, enkelheten och nogrannheten är han största styrkor. Jag tycker det är grymt viktigt som målvakt, spela enkelt och var nogrann det kommer du långt med. Just att jobba klart i alla situationer är något ALLA målvaktstränare trycker på, när jag frågar hur en målvakt kan göra lagträningarna bättre. Något jag själv också alltid trycker på när jag är ute i föreningar och pratar med målvakter.

Vill tacka Stefan för att han tog sig tid svara på mina frågor.

Stefans senaste adept Viktor Fasth

Foto: Tage Olsin
http://sportfoto.olsin.se/



















Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar