tisdag 22 februari 2011

Intervju med Erik Ersberg

Har länge undrat hur det är att spela i Ryssland, och eftersom jag också är väldigt nyfiken på Erik Ersberg så tog jag saken i egna händer och skickade iväg ett mail med lite frågor till Erik. Lite frågor om Rysska ligan och lite frågor om Erik.

Erik är ju lite av en bortglömd målvakt känns det som, han har ändå bivit årets målvakt och årets rookie i elitserien. Han har spelat lite drygt 50 NHL matcher och har en räddningsprocent på över 90%, då spelade han i LA Kings, när dom inte var ett topplag. I KHL ligger han över 92% på sina 18 matcher.

Erik hade bra och intressanta svar på mina frågor.

Så håll till godo:

Vad känner du att du utvecklat i ditt eget spel av dina säsonger i NHL och AHL? Samt en halv i KHL?

Tycker att jag spelar bättre tekniskt, mindre fladdrig. Försöker också spela med lite större tålamod och kanske inte automatiskt gå ner i butterfly vid varje skott (funkade inte i nordamerika för mig då jag inte är så lång).

 
Hur är standarden i KHL om du jömför med först NHL och sen Elitserien?

KHL ligger nog någonstans mitt emellan. Men spelet påminner mer om elitserien även om jag tror att det går lite fortare här.

Har du och hur mycket jobbar du med målvaktstränare i KHL?

Vi har tyvärr ingen mv-tränare i mitt lag så jag får försöka vara min egen tränare.

Om du jämför dina målvaktstränare du haft i NHL, KHL och elitserien. Är det stor skillnad på hur dom jobbar och hur målvaktsträningen ser ut?

I elitserien var första gången jag hade en mv-tränare på riktigt och det var väldigt nyttigt för mig. Var nästan mer som en kompis än en tränare. Men han var med i stort sett varje träning och brukade köra nån övning efter vanliga passet var klart. I NHL var det lite mera business-förhållande. Det var mer fokus på tekniska detaljer där och lite mera uppstyrt. Vi gick igenom matcherna på video någon dag efter och kollade på alla mina ingripanden. (detta gjorde vi oftast i HV71 också). Ingen av mina mv-tränare har förespråkat "robot-stilen". Detta har nog varit bra för mig då jag känner att det inte passar mig att spela så. Har försökt ta de delar, från olika mv-tränare, som passar mig och bygga mitt eget spel.

Under säsong hur jobbar du med fysen? Är det mest underhållande av kroppen och lättare styrketräning?

Beror lite på hur säsongen ser ut och hur mkt jag spelar. Mitt sista år i NHL var jag ren backup och då tränade jag mkt hårdare än om jag hade spelat. T.ex extra gym efter alla hemmamatcher och cykelpass osv. Om jag spelar mkt blir det mer underhåll. Här i Ryssland går det att köra hårt under landslagsuppehållen också om man inte är med..

Vad är dina personliga mål med karriären nu? Fortsätta i KHL eller försöka komma tillbaka till NHL?

Målet i år är helt klart att vinna guld. Tror jag blir kvar här nästa år också. Självklart lockar NHL fortfarande men börjar närma mig 30 och det finns många unga och lovande målvakter som kommer fram också så det blir svårt. Men jag vet att jag kan spela på den nivån så det finns absolut kvar i tankarna.

Hur är standarden på målvakterna i KHL?

Lite blandad tycker jag. Det finns kanske 10-15 (har inte hunnit se alla) som håller riktigt bra klass sedan tycker jag det dippar lite. Tycker att skillnaden på 1an och 2an i många lag är ganska stor..

Vad är dom största skillnaderna med att spela i KHL och NHL på sidan av isen, i omklädningsrum, resor, matrial?

Det svåraste för mig (och många andra tror jag) har varit att få skydd, klubbor osv i skaplig tid. Postgången här är inte att leka med.. =) dessutom är det inte många som kan engelska så jag har beställt och betalat för mina skydd och klubbor själv, och sedan får klubben ersätta mig..

Hur fungerar det då du väljer vilka skydd du ska spela med? Provar du olika märken innan du väljer? Är du sponsrad?

Jag är inte speciellt kräsen av mig när det gäller utrustning. Jag bytte till Vaughn för ca 2 år sedan efter att ha provat Jonathan Quicks benskydd en träning. Brukar inte prova runt en massa på somrarna eller nåt utan kör på det jag vet funkar. Är inte sponsrad.

Intressant om målvaktstränare, jag personligen tror ju mer på förhållandet som han hade i Sverige att man blir som kompisar och kan prata om allt. Speciellt då målvaktsspelet är väldigt mentalt påfrestande och inte bara detaljer och hålla klubban rätt, även om det är viktigt. Så tror jag på en nära relation där man är mer som kompisar än att det är som en affärsrelation.

Är ju konstigt att hans lag i Ryssland inte ens har en målvaktstränare. Mycket underligt i en liga som vill framstå som en utmanare till NHL. Känns inte seriöst! Hans beskrivning av målvakterna i Ryssland är lite som jag misstänkte att den var.

Jag hoppas ju på att Erik får en till chans i NHL, han har ju visat han klarar av att spela på den nivån. Eller kanske att vi kan ha turen få se honom i elitserien igen!

Jag tackar Erik som tog sig tid och svarade på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar