måndag 21 februari 2011

Intervju med Tommy Boustedt

Jag skriver ju mestadels om målvakter i min blogg då det är målvakter som ligger mig närmast om hjärtat. Men ibland skriver jag ju mer allmänt om hockey också. Nu kommer ett sådant tillfälle. Eller allmänt och allmänt, ska publicera en intervju med Tommy Boustedt som jag gjort.

Håll till godo:

Utvecklingsansvarig på hockeyförbundet, hur gick tankarna första dagen på det jobbet? Hade du klart för dig vad som behövdes ändras och vad som behövdes utvecklas?

Inledningsvis var jag ej intresserad av jobbet jag erbjöds. Jag hade annat på gång. Men blev övertalad. Det jag kände starkast när jag började var att vi måste träna mer och bättre.

I mina ögon råder det ju ingen tvekan om att du/ni lyckats och att vi producerar fler och bättre juniorer än pålänge kanske någonsin. Vad enligt dig är den/dom starkaste orsakerna till det?

Juniortemautredningen som genomfördes 2002 listade problem, åtgärder och fick hockeysverige att jobba hårdare och dra åt samma håll.

Vad är det Svensk hockey ändrat och gör bättre nu än innan ditt uppdrag startade?

Min insats ligger i att jag varit med och skapat resurser för utvecklingsarbete och rekryterat många duktiga hockeymänniskor till det arbetet.

Vad är kvar att utveckla och vad kan vi göra ännu bättre?

Vi måste ta krafttag vad det gäller den fysiska statusen samt jobba hårt med rekrytera/behålla.

Har du varit ansvarig även för utvecklingen av målvakter, eller är det utespelarna som varit ditt huvudansvar?

Som utvecklings- och landslagschef har jag ett huvudansvar för alla landslag och all utveckling (både bredd o elit). Alltså även MV. Därför engagerade vi Thomas Magnusson som SIF:s MV-ansvarige. Operativt är det han som driver MV-frågorna på SIF.

Vad tycker du om elitserien?

Elitserien är suverän hockeyunderhållning med jämna och spännande matcher. Sommaren är en härlig årstid, men lite tråkig eftersom Elitserien ej pågår då.

Vad skulle du vilja se för förändringar i elitserien för att göra den dels bättre och dels mer attraktiv för publiken?

Jag tycker den är intressant. Det tycker den svenska publiken också. Annars skulle inte Elitserien ha det fantastiska TV-avtal man har. Varför inte 14 lag, lönetak, max antal utländska spelare?

Finns inget sug att ställa dig i båset och bli coach/tränare igen?

Jag var elit-coach mellan 1983-2001, vilket gör att jag fått min beskärda del. Ibland känns det lite lockande igen - men oftast inte.

Vad tror du det beror på, och tycker du som mig att svenska tränare fortfarande är lite för fega och inte riktigt vågar satsa på unga egna juniorer. Det har blivit ljusår bättre men fortfarande tycker jag det tas in lite för mycket halvdana 33+ utländska spelare i elitserien?

Jag tror inte det är tränarna som är fega. Jag tror att problemet ligger högre upp i organisationerna. Samtidigt kan inte åldern vara det som avgör om man får spela eller ej. Kvaliteten måste avgöra. Många äldre spelare är ju väldigt bra. Däremot känner jag tveksamhet till att plocka in så många med utländsk härkomst.

Som ung spelare i sverige idag, vilka tips skulle du vilja ge honom/henne för att maximera sina chanser för att lyckas?

Träna mycket och allsidigt. Starta med fys redan i 7-årsåldern. Gärna flera idrotter. Ät mycket och rätt. Sov ordentligt. Ha kul!

Vad är viktigast, talang eller träningsvilja?

Träningsvilja!

Tommys svar fick mig att vilja skicka två följdfrågor som jag också gjorde och fick svar på:

Tycker du dagens unga spelare på ett bättre sätt vet vad som krävs och är villiga att satsa hårdare än för 10-15 år sedan?

På många områden vet spelarna mer vad som krävs och är också mer villiga att satsa hårt. Men - jag är tveksam när det gäller fysiken. Där behövs det mer och bättre!

Är dagens juniorer bättre förberedda och bättre utbildade än dom var för 10-15 år sedan?

På de flesta områdena är de det. Men eftersom de ej spelat så många andra lagbollsporter finns det brister i spelsinne och speluppfattning.

Intressanta svar av Tommy! Jag håller med om det mesta och känner mig trygg i att jag kommer kunna se rolig och bra hockey i Sverige fortsättningsvis också och att kunna följa VM med hopp om guld!

Jag håller med Tommy helt om att det är kvalite som ska avgöra om du får spela elitseriehockey eller inte och inte ålder. Självklart ska en bra 33 åring premieras framför en sämre 17 åring. Det jag tycker är fel är att ta in en 33 årig tjeck för 200.000:-/månaden som spelar i en andra eller tredje kedja. Då tycker jag man ska satsa på en ung svensk som är bättre för den långsiktiga utvecklingen och klubbens ekonomi.

Jag håller med Tommy om 14 lag i elitserien, samt ett lönetak, vilket jag tror skulle skära ned på utländska spelare då man inte skulle ha råd med lika många. Det skulle också skapa en mer rättvis och jämn serie och klubbarna skulle inte hamna i lika stora ekonomiska bekymmer.

Jag är också helt säker på att träningsvilja är viktigare än talang för att bli riktigt bra, tyvärr för vi missar nog många riktigt bra spelare för att dom inte orkar ge det som krävs...

Som jag misstänkte har dagens juniorer bättre koll på vad som krävs av dom och är mer villiga att leverera just det. Men Tommy tycker fysiken kan bli bättre, men alla kan ju inte bänkpressa 150 kg som han själv... :-) Jag kan ju inte uttala mig om fysiken, men litar på det Tommy säger.

Tackar Tommy som tog sig tid att svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar