torsdag 16 december 2010

Explosiv styrketräning

Fick ett mail med önskemål om bra övningar för explosivitet. Tog hjälp av en kompis till mig osm utbildar PT:s för SATS. Bad honom om några benövningar med och utan vikter, som skulle vara bra för explosivitet. Så här kommer dom:

Gällande övningar så kan jag rekommendera:
Med vikter: djupa knäböj, utfallssteg med viktskiva som hålls på raka armar över huvudet.

Utan vikter: utfallshopp dvs tänk dig ett utfallssteg och så hoppar man upp och byter främre fot.
Skridskohopp från sida till sida.

OBS! Håll koll på att knä och tår pekar åt samma håll.


Ska man träna upp explosivitet och köra explosiv styrketräning ska ju övningarna göras just explosivt. SÅ man ska under kort tid lyfta/flytta vikter snabbt för att på så sätt bygga upp en explosivitet i musklerna!

Min kompis sa också att explosiv styrketräning inte är något för nybörjare eller om man är otränad. Man ska ha en grundmuskelatur upptränad innan man börjar träna explosivt.

Sen tycker jag det kan vara vettigt att samtala med en PT eller annan styrketräningskunnig person som kan hjälpa dig att lägga upp ett träningsschema som är anpassat efter dig och dina behov! Men jag har nu tipsat om några grundövningar.

Explosiv träning är egntligen inte specifika övningar utan alla övningar kan göras explosivt. Det är tempot på övningarna som gör dom explosiva.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar