torsdag 16 december 2010

Intervju med Mark Owuya, om billiga mål och Thomas Magnusson

Jag har ju påpekat några gånger att jag inte tycker Mark Owuyas misstag vid AIKs 2-4 mål i derbyt inte är så hemsk som alla påstår. Jag tänkte jag skulle lyssna lite med Mark själv vad han kände och hur han tycker säsongen varit än så länge. Jag passade också på att fråga hur han tyckte det var att ha fått in Thomas Magnusson som målvaktstränare.

Igår stod han ju första matchen med Båros som bröt en fem matcher lång förlustsvit efter 4-2 vinst mot Malmö. Skön start för Mark!

Här kommer intervjun:

Hur är det att ha fått in Thomas Magnusson som MV-Tränare?

Det är otroligt bra. Thomas är en mycket bra målvaktstränare och det är en extrem skillnad att kunna arbeta med någon och ha ett bra bollplank både när det går bra och sämre.

Hur jobbar du och Stefan ihop med Thomas? Har ni egna MV-Träningar? Hur ofta i så fall?

Vi kör så ofta vi kan, vilket är om det finns tid efter träningen. Det är synd att istiden är lite begränsad, annars hade man ju gärna kört oftare och mer.

Hur tycker du att din säsong varit?

Helt OK. Jag skulle vilja vunnit några fler matcher, men utvecklingen rent tekniskt flyter på. Men det går ju samtidigt inte att säga mer än OK förrän slutspelet är slut.

Kan du känna att du fått för mycket kritik och blivit påhoppad för mycket efter 2-4 målet mot AIK?

Nja, det är väl naturligt, tyvärr :)

Tar du åt dig av alla skriverier? Hur känns det då dom egna fansen, som ofta inte kan något alls om målvaktsspel kritiserar dig som dom gjort?

Läser inte så mycket sånt. Det är sant. Ett mål är ett mål oavsett hur det ser ut, fakta. Man blir ju mer missnöjd när man släpper ett mål pga man av nån anledning inte jobbar rätt, eller tappar lite tålamod och inte vågar lita på sitt spel helt.

Jag tycker vidare inte 2-4 målet mot AIK är så mycket att orda om. En tavla men inte mer än så. Jag tycker till och med att det är en sorts tavla som är mer okey att göra än att släppa in skott från halva plan tex.

Hur tänker du själv i den frågan? Har det målet fått för stora proportiner i media?

Det vet jag inte.

En sak jag reagerar på är att det här visar sig hur dåligt Stockholm stad, eller komunen eller vad det är satsar på stockholmshockeyn! Djurgårdens A-lag som spelade SM-Final förra säsongen får inte istid så det räcker för att kunna köra målvaktsträning. Jag har ju pratat med Stefan Ladhe om hur SSK gör. DÄr har han extra tid om det var före eller efter ordinarie träning.

En vettig åsikt tycker jag också det är att han nämner arbetet med Thomas, både då det går dåligt och bra! För när det går bra tycker jag det är viktigt att kika på varför det gått bra. Har jag gjort något annorlunda? Kan jag jobba vidare på något speciellt?

Sund inställning att sumera säsongen efter sista slutspelsmatchen, det är ju faktiskt först då man har svar på hur det gått. Står man med ett SM-Guld runt halsen så spelar ju räddnings procent och insläppta mål ingen som helst roll!

Han sammanfattar också det snöpliga 2-4 målet mot AIK på ett bra sätt, ett mål är ett mål oavsett hur det går in. Samt att som även jag själv tycker det känns värre släppa ett skitskott som man vet man borde tagit. Ett riktigt skott på mål.

Vill tacka Mark för att han tog sig tid och svarade på mina frågor!


Foto: Emma Nyström
http://emmaanystrom.blogg.se/
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar