tisdag 14 december 2010

Rädda eller mota puck

Jag har ju pratat en hel del om det här med känsla, teknik, spelsinne.

Vi har en målvakt som är stamkund hos oss på SHI, en kille som jag träffade på en av mina första camper för några säsonger sedan. Som då var dålig på skridskorna. Hade svårt med förflyttningar både stående och nere på isen.

Dock så var han bra på att rädda puckar. Han släppte in en hel del för han var inte på rätt plats i tid. Men jag reagerade på att han var orädd och trots den dåliga skridskoåkningen räddade mycket puckar. Han fick ju helt förlita sig på känsla.

Nu några säsonger senare då skridskoåkningen också sitter där mycket bättre. Så är han en riktigt bra målvakt! Som då har både känslan som han var tvungen att lära sig, samt skridskoåkningen, och tekniken. Tekniken och skridskoåkningen går ju att nöta sig till på träning, helt enkelt genom att upprepa och öva.

Däremot känslan har han ju fått på grund av att han tidigare ofta var sen och var tvungen att rädda puckar istället för att blocka dom. Det var mycket räddningar i ytterlägen och "idiot" räddningar. Där hittade han känslan.

Han kunde inte förlita sig på att göra samma räddning vid samma situation, för han var själv sällan i samma position som sist någon sköt från ett visst ställe på isen. Den kombinationen är det som gör dom bästa målvakterna, då måste man ha både tekniken och känslan. Ihop med talang så klart!

Jag har ju även sett målvakter som har en grym teknik, som sätter en butterfly perfekt tekniskt varje gång, är bra på skridskorna. Men som inte har känslan, och har svårt veta i vilka lägen som ett knä är bäst, när passar butterfly och när måste jag stå. Som släpper enkla puckar på plocken för känslan att rädda pucken inte finns där.

Svårt att förklara det där med känsla.

Men tror det bästa jag kommer på nu, är just känsla att rädda pucken, inte "bara" blocka den och vara ivägen. Att rädda pucken och inte bara mota den.

Vad säger ni? Är ni med på vad jag menar, och håller ni med?

Vi hörs!

4 kommentarer:

  1. Vem tänker du på då da :) // Nichlas målvakt SHI

    SvaraRadera
  2. Då får man tacka så mycket! :)//niche

    SvaraRadera
  3. Det behöver du inte Niche! Kul att du hittat hit! Nu får du berätta om bloggen för hela gotland! ;-)

    SvaraRadera