onsdag 15 december 2010

Fys träningen viktigare och viktigare

En sak jag har märkt under mina säsonger som målvaktstränare med SHI är att många målvakter saknar den styrka som behövs för att spela ett täcka/blocka spel.

Det slarvas med barmarksträningen och både orken och styrkan fattas när det är dags att gå på is! Som målvakt idag, när du vill spela ett täcka blocka spel är fysträningen viktigare än den var på min tid.

Det är jätte viktigt att ha starka ben och stark bål framförallt. Men självklart behövs hela kroppen jobbas igenom på somrarna, sen måste du ju köra kondition också! Det gäller ju även om du spelar i ett lag i lägre divisioner där ni kanske inte kör så mycket barmark och fys med laget. Men vill du kunna spela täcka/blocka på ett bra sätt så behöver du köra fys!

Problemen jag ser hos målvakter som fuskar med eller inte kör tillräckligt med fys är att dom inte orkar med taäcka/blocka spelet riktigt. Utan ofta hamnar för lågt sittandes på rumpan, eller inte orkar hålla emot och hamnar på magen. Där är det ju bålen som kommer in, det är viktigt med stark rygg och mage, så du orkar få upp överkroppen i butterfly.

Sen ser jag också att det är lite för lite tryck i benen och att man inte riktigt kommer dit man vill då man trycker nere på isen.

Jag har ju tidigare sagt att jag tror det krävdes mer känsla och kanske mer talang förr, men det krävs mer styrka och explosivitet idag! Du måste vara starkare och mer explosiv som målvakt idag än vad tex jag behövde då jag spelade.

Så det är viktigt att ni tränar ordentligt under sommaren. Försök få hjälp av någon kanske en PT på något gym, din tränare/MV-Tränare eller liknande som kan hjälpa dig ta fram ett bra schema där du tränar det du behöver. Då får du ut som mest av din sommar/fys träning. Och får en roligare vinter!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar