onsdag 15 december 2010

Var en tänkande målvakt

En sak jag lagt märke till och tänkt en del på, då vi har haft camper eller jag varit ute i föreningar. Det gäller mestadels yngre målvakter men även äldre.

Är att dom ofta kan släppa in samma sorts skott, ha problem med samma sorts läge gång på gång.

Det är en sak jag kanske kan tycka blir lite fel med för tidig och för teknikstyrd målvaktsträning. Som när små målvakter kör ett extremt täcka/blocka spel. Att vi går igenom en övning, vi visar och säger hur man "ska" göra i ett visst läge. Sen kör vi igång, och målvakten släpper in skott på skott men fortsätter att göra samma parad eller förflyttning gång på gång för tränaren sa jag skulle göra så.

Jag pratar om det vid varje pass jag håller i, att lära sig av sina misstag. Att vara en tänkande målvakt! Att inte bli fast i ett tänk, eller i att så ska jag göra i dom här lägena. Det är här känslan kommer in. Att stanna upp och tänka efter då jag släppt in ett mål, varför släppte jag in den pucken, hur gjorde jag och vad kan jag göra annorlunda.

Jag tror, att speciellt yngre målvakter kan ha svårt för det. Om dom gått mycket målvaktsträning och där kört övningar gång på gång för att nöta in en rörelse eller en parad, kan fastna i att det är så jag ska göra. Det finns ju faktiskt inga ska som målvakt, mer än att rädda pucken! Hur du gör det är ju faktiskt ointressant!

Det är något jag tycker är viktigt för oss målvaktstränare, att inte vi fastnar i en massa ska och måste. Utan att vi hjälper och påminner målvakter om att hitta en egen stil och att tänka, att annalysera sitt spel och sina insläppta mål. Men även sina räddningar, varför räddade jag den där pucken som jag haft så svårt med? Vad gjorde jag annorlunda?

Vi hörs!

4 kommentarer:

  1. Elias Fogelström19 januari 2011 kl. 13:49

    När ni målvaktstränare förklarar vilken förflyttning som vore bäst i just den situationen man tränar på en övning så är det oftast så att ni har koll för ev. returer eller vad som faktiskt går snabbast. Några insläppta mål på träning kan vara värt för att träna in den korrekta förflyttning istället för att hitta på något mittemellan som försämrar din returkontroll eller gör att du fastnar på det stället du kommer till och börjar med en hasek stil därifrån. Det kan hända att du räddar pucken, men en fel studs och man är helt fel placerad och har ingen chans att komma tillbaka. Skulle nog säga att det vore mer smart att praktiskt taget nöta in förflyttningarna så att dom sitter perfekt för att sedan kunna rädda puckarna som ni målvaktstränare anser vore lättast och ge den bästa returkontrollen som möjligt.

    SvaraRadera
  2. Absolut är det så Elias.

    Det jag tänker på mer är att om du är 9 år och 145 cm, och tränar att köra ett knä i vinkeln eller butterfly på skott. Så går puckarna över axeln hela tiden. Då gör du rätt, men det blir fel för dig.

    Att då tänka efter, vad kan jag göra annorlunda för att täcka den luckan.

    Vad det gäller förflyttningar är jag helt med på det du säger. Där ska du lyssna på oss för vi har som sagt ofta en tanke på att vara i bra läge vid nästa skott som du säger.

    SvaraRadera
  3. Elias Fogelström19 januari 2011 kl. 21:47

    Jag förstår vad du menar, blir lite knepigt att täcka ända vägen upp till ribban! Då får man röra sig en bra bit ut från mål! Men självklart är det alltid bra att ha kunskaperna till senare, går inte att förbli stående hela karriären längre :)

    SvaraRadera
  4. Precis.

    Det är det jag vill åt, att tänka att inte bara göra. Släpper du väldigt mycket skott mellan bena i butterfly tex, så får man ju kika på varför och ändra.

    Inte att man inte ska nöta teknik och rörelser, utan att ändra på det som inte fungerar och inte fastna vid att jag såg Henke Lundqvist göra så eller målvaktstränaren sa så...

    SvaraRadera