fredag 4 februari 2011

Intervju med Kim Martin

Tänkte jag skulle bjuda på en liten intervju  med Kim Martin, en målvakt jag imponerats mycket av, speciellt i OS 2006 där hon hjälpte Sverige att ta ett brons.

Håll till godo:

Vad tycker du är största skillnaden att spela på stor och liten rink? (visst spelas universitets hockey på liten rink?)

största skillnaden är att du är mer involverade i spelet, du får mer skott från alla möjliga vinklar. Du måste även vänja dig vid vinklarna.

Vad har du behövt utveckla mest sen du lämnade sverige och spel på stor rink för spel på liten rink?

Har inte kunnat komma lite långt ut mot skytten för att rinken är så liten så spelet är snabbare. Man måste vara med hela tiden och man måste ha mer kontroll på sina returer. Man måste spela lite med aggressivt.

Vilken kvalite håller ligan du spelar i om du jämför med Riksserien?

Ligan här är mycket bättre, detta är våran NHL. Alla kan spela och alla lagen är bra. Det är jämnt och riktigt svårt att vinna här.

Vad är tanken med hockeykarriären efter att studierna är avklarade?

tanken är att jag ska fortsätta spela men vet inte vart än.

Har ni och jobbar ni mycket med målvaktstränare?

Vi har en målvaktstränare som kommer kanske en gång varannan vecka

Skiljer sig sättet du jobbar med din målvaktstränare där borta på hur du jobbat här hemma?

nej inte direkt, det är ganska lika.

Du har ju haft en del problem med skador. Hur mår kroppen just nu?

Jag har inte haft så mycket problem med skador denna säsongen så det är skönt. Så just nu känns det bra

Är du skrockfull? Har du rutiner som du måste följa inför och under matcher?

nej jag har faktiskt ingenting speciellt för mig. Försöker bara att slappna av.

Vem är landslagets mest skrockfulla spelare?

Jag skulle vilja säga pernilla winberg eller elin holmlöv, jag spelar med båda dom här.

Som jag misstänkte och eftersom damhockey är så mycket större i USA och Canada så håller deras universitetshockey högre klass än svenska Riksserien. Inte så konstigt kanske. I Sverige finns ju inte skolhockey på samma sätt som i nordamerika. Så jag antar det är att jämföra med J-20 eller AJ som det hette på min tid.

Just det med vinklarna och att allt sker och händer mycket fortare och att utespelarna kommer in på mål fortare verkar vara dom största skillnaderna som dom flesta målvakter tar upp om spelat på liten kontra stor rink.

Kim målar ut två lagkamrater som mest skrockfulla, hade varit kul höra deras motargument! Jag gillar dock att Kim inte har så  mycket rutiner eller skrock för sig, jag tror absolut det kan hjälpa till viss gräns, men att det kan fälla en också, då det inte går eller man glömmer och det sätter sig i huvudet...

Önskar Kim lycka till och tackar för att hon tog sig tid!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar