fredag 4 mars 2011

Kan en målvaktstränare vara bäst

När jag läser runt på en massa forum och artiklar i tidningar så slås jag ofta av att folk påstår sig ha den bästa målvaktstränaren, att den och den ena målvaktstränaren är bättre än den andra.

Jag kan inte riktigt hålla med om att någon är bättre än någon annan.

Den målvaktstränare som tar en kille från gatan och gör till Venzia Trophy vinnare finns ju inte. En målvaktstränare är/blir ju inte bättre än vad hans adepter är.

Det jag menar är att en målvaktstränare inte kan göra en målvakt bättre än han har förutsättningar att bli. Han kan däremot hjälpa en målvakt bli precis så bra som han har förutsättningar att bli. Kanske till och med lite bättre. Men har en målvakt inte talang, teknik, vilja och förutsättningar att bli elitseriemålvakt kan ingen målvaktstränare i världen göra honom till det.

Målvaktsträning är ju inte magi. Det är hårt arbete och slit. Nötande av teknik och rörelsemönster.

Det som gör en målvaktstränare bra, då inte bättre än någon annan utan bra. Är ju att kunna få fram det bästa ur varje målvakt. Att kunna hjälpa målvakten utveckla sitt spel och sin teknik och bli bättre. Samt att kunna se utvecklingspotential i en målvakt, att hitta en Viktor Fasth eller Henrik Karlsson och jobba och finslipa dom så dom blir så bra dom kan bli.

En målvaktstränare är ju också så mycket mer än en "tränare" som lär målvakten bra butterfly och gå ned på ett knä bra. Han är ju lite av en kompis och mental tränare också. Som ska hjälpa målvakten känna sig säker i sitt spel, att få ut max av sin teknik och samtidigt känna sig trygg i sitt spel och få bra självförtroende.

Det som är väldigt viktigt är ju att målvaktstränaren och målvakten klickar och fungerar bra ihop. Annars är det nog snudd på kört att jobba ihop. Hade inte Viktor Fasth köpt Stefan Perssons upplägg och filosofi hade dom ju haft otroligt svårt att få till det otroligt bra spel som Viktor visat i AIK.

Men att ranka målvaktstränare tycker jag är svårt, dom är lika viktiga allihopa!

Det är min åsikt i alla fall!

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker nog att det går att ranka tränare och då även målvaktstränare. Det är ingen slump att vissa får ut mer av sina adepter än andra. (Man ska dock komma ihåg att när man blivit etablerad får bra material att jobba med och därmed lättare når framgång.)

    Det som det handlar om är kunskaper i hockey, fysiologi och pedagogik i kombination med social kompetens, tålamod, ledarskap och inte minst vilja. En "bra" tränare är välutvecklad i dessa aspekter och ju mer välutvecklad desto större sannolikhet att nå framgång med sina adepter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller absolut med om stycke två till 100%

      Dock kan i alla fall jag inte ranka mv-tränare. :-)

      Radera