lördag 5 mars 2011

Wennerholm skriver om målvakter

Mats Wennerholm i Aftonbladet skriver om målvakter idag, han är lite inne på det jag skrivit tidigare. Dels om att känsla var viktigare förr. Dels att målvaktstränaren är viktig, det har jag ju inte skrivit ett enskilt inlägg om, men nämner ju rätt ofta.

Dock håller jag inte helt med honom, eller tycker han missar lite. Att målvakter som Pekka Lindmark, Pelle Lindbergh och Roffe Ridderwall hade mer känsla än dagens målvakter köper jag. Men talang, jag vet inte? Hur bedömmer man talang? Talang för en målvakt måste vara att rädda pucken vilket dagens målvakter gör mer än gårdagens. Visst spelet har utvecklats för målvakterna och kanske framförallt skydden. Men en målvakt som Pekka Lindmark hade inte klarat 10 minuter med dagens stil, antagligen hade dom fått ta in ambulansen och sygastältet.

Spelsinne är jag inte heller så säker på att alla målvakter hade bättre förr, visst dom extrema talanger och målvaktsfenomenen. Men att dom var så mycket bättre än dagens stor stjärnor tror jag inte. Jag tycker också att han får det att låta lite som att vem som helst kan bli bra målvakt idag och talang, spelsinne och känsla inte behövs alls, något jag absolut inte köper!

Många vill få det att låta som att dagens målvakter bara är stora och har stora benskydd och kombinat, och därav bara är i vägen. Så enkelt är det ju inte att vara målvakt. Visst har målvakter idag fördelar av sitt konsekventa spel och att ha kontroll i/på boxen. Men dom är inte bara stora och i vägen och saknar talang. Det är extremt seriösa, vältränade och talangfulla killar och tjejer som står i mål idag!


Men jag undrar ju om inte killarna på Atfonbladet läser min blogg i alla fall... he he he! Skojar bara!

Vi hörs!

4 kommentarer:

  1. haha dom som säger att målvakter bara räddar puckar pga stor utrustning kan inte mycket om hockey, sen nhl minskade utrustningen har ju målsnittet sjunkit ännu mer.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig!

    Det tyder på okunskap.

    SvaraRadera
  3. Dagens målisar ska ju mer skära av o täcka, medan förr var de lite som bandymålisar mer spektakulära o beroende av reflexer.

    SvaraRadera
  4. Ja så är det ju. Dom täckte ju typ lika mycket av målet som en bandymålis också ;-)

    SvaraRadera