torsdag 3 mars 2011

Det här med mental träning

Jag hade ju en intervju med mentale tränaren Olof Röhlander igår.

Anledningen till det är ju att jag tycker det verkar jobbas för lite med mental träning och jag får en känsla av att det då och då även finns ett motstånd att jobba mentalt. Något jag inte kan förstå?

Jag tycker det är självklart att jobba med en mental tränare, precis som det är självklart ha en målvaktstränare. Alla lag borde om inte ha en anställd mental tränare ha ett nära sammarbete med en.

När det gäller målvakter hör man ju ofta att självförtroendet är viktigt, att komma in i flytet. Men vad gör man för att ha få bra självförtroende och att kunna hitta flytet. Ingenting i många fall. Men om det är så viktigt, varför inte få hjälp av någon som kan hjälpa? Hjälpa målvakten fokusera på rätt saker, lägga upp rätt sorts mål.

Att ha en person att bolla tankar och funderingar med, precis som du bollar teknik och förflyttningar med målvaktstränaren. Jag tycker det borde vara en självklarhet, och lika viktigt då det går dåligt som när det går bra. Vid tunga perioder kunna få hjälp komma ur dom, och vid bra perioder få hjälp förlänga dom.

Nu pratar jag om målvakter här, men självklart tror jag det är lika viktigt och lika bra för utespelare!

Vad tror du?

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag har stundtals ont i mina knän speciellt efetr träningar. Det är ingen speciell stor smärta utan det känns bara som dom är slitnA. Jag är 14 år och är ca 163 cm lång väger 52. Är detta något som är farligt eller är det helt vanligt? Har förstått det som att man kan förebygga knäskador som Fasth verkar ha gjort i AIK i år. Vet du några bra övningar till detta så är jag otroligt tacksam för ett svar här:) kan nämligen inte prata med någon målvakts tränare eftersom jag är min egna tränar:(

    SvaraRadera
  2. Hej Alexander.

    Jag skulle rekomendera dig att gå till en sjukgymnast/läkare och få knät dels kollat och dels ett träningsprogram som stärker ditt knä.

    Generallt så är det ju benmusklerna du måste träna upp för att ta bort en del av belastningen på dina knän.

    Problem med knäna ska du ta på allvar, så kolla upp dom och börja sen träna dom!

    mvh
    Niklas

    SvaraRadera