måndag 28 februari 2011

Planera och analysera ditt spel

En sak vi pratade mycket om på campen i helgen, är att ha en tanke i sitt spel. Att göra likadant i liknande situationer varje gång. Att spela konsikvent. Jag tycker inte du ska göra det för att du ska bli en målvaktsrobbot. Utan för att skapa trygghet i ditt spel.

Jag tycker konsekvent spel ger en större trygghet, och du vet att du kan lita på dig själv och du vet hur stor du är i boxen i olika lägen. Spelar du olika och bara på känsla så kan du inte känna den tryggheten, att du vet att nu täcker jag hela målet, jag är tät jag är stor.

Det är ju dock en fin linje att balansera på, att spela konsekvent eller bli en täcka/blocka robbot. Något jag inte tycker man ska eftersträva. Jo det är bra vara konsekvent men inte på bekostnad av känslan och spelsinnet. Samt att det inte funkar att bara gå rakt ner i butterfly i alla situationer.

Så du måste ju hitta den där gyllena medelvägen, där du använder fördelarna av täcka/blocka och från att spela mer stående. Du ska veta när det är bästa köra ett knä eller butterfly. När ska du stå kvar och när ska du gå ner. Saker som du måste lära dig mycket själv, för känslan är svår för oss målvaktstränare att lära ut. Vi kan tipsa om när du ska använda var men sen måste du fintrimma det så det passar för dig, och din teknik och storlek. Som jag sagt tidigare vi är inget facit men väldigt bra lärobäcker!

Det handlar mycket om att planera sitt spel och efteråt analysera det. Så du inte bara fortsätter göra som du alltid gjort trots att det inte fungerar, eller inte alls har koll på hur du gör i olika situationer utan bara gör...


Foto: Niklas Persson
Linus provar på ett knä en bit ut från stolpen. För att kunna trycka med vid en inbrytning. (Fotot är inte taget i puckens linje.)


Foto: Niklas Persson
Ibland räcker det inte att gå ned i butterfly utan du måste rädda i ytterläge.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar