onsdag 19 januari 2011

95 % eller räddning vid uddamålsledning

Igår i matchen AIK - Skelefteå, så blev mitt tidigare inlägg om statistik för målvakter. Där jag tog upp frågan hur man bedömmer en målvakt, är han med högts räddningsprocent automatiskt bäst. Är räddningsprocenten ett facit för om målvakten var bra i en match?

Viktor Fasth i AIK, gjorde en bra match igår och räddade AIK kvar i matchen i andra perioden med ett flertal grymma räddningar. Men han gjorde en tavla och släppte ett skott i dålig vinkel vid första stolpen i tredje. Ett mål som innebar 4-4 och två förlorade poäng då Skelefteå sedan vann på straffar.

Så han gör en bra match men släpper ett billigt när det gäller som mest.

Kan man då säga att Viktor Fasth var bra igår? Att han gjorde en bra match? Han gjorde ju många bra räddningar och räddade flera bra målchanser. Men släppte en myra till 4-4.

Trots allt går ju hockey ut på att vinna matcher och inte ha bra statistik, så det är ju viktigare komma upp stort i trängda lägen där det verkligen gäller.

Jag har ju hellre en målvakt som spikar igen då man leder med ett, än som har 95 % i räddningsprocent men släpper billiga då det verkligen gäller.

Nu menar jag absolut inte att Viktor Fasth är en målvakt som inte pallar trycket eller som släpper billiga mål i pressade lägen. Han råkade göra det igår och gav mig uppslag för ett inlägg om det-

Skrev det i inlägget som jag länkade till här upp. Wayne Gretzky fick frågan om vilken målvakt han skulle välja i en sjunde avgörande match, han svarade Grant Fuhr för han var världens bästa målvakt vid ställningen 6-6. Han menar att Fuhr spikar igen då det verkligen gäller.

I mina ögon en grymt viktig egenskap, kanske den allra viktigaste!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar