tisdag 18 januari 2011

Min helg med Ottawa Senators

För tre år sedan är det väl nu. När Ottawa och Pittsburgh spelade NHL premiären i globen. Fick jag chansen att vara med på insidan som Stickboy till Ottawa. Stickboy är som matrialarens och lagets fixare. Så i min uppgift ingick att se till att laget hade det dom behövde.

Det var allt från mackor från Subways till Pilatesbollar från Djurgårdens gym, skivstänger, is mm. Jag hade i alla fall en riktigt rolig helg tillsammans mestadels med matrialarna Scott Allegrino och Chris "Cookie" Cook, i tre dagar.

Jag var där fredag vid lunch, och fick paserkort med foto och namn. Någon timme senare kom matrialarna dit och jag sprang och köpte mackor till dom. Sen var det dags att packa upp, vi hängde upp spelarnas underställ i ett omklädningsrum, där gympaskor skulle matchas ihop med tillhörande klädsäck. I rummet bredvid packades utrustningarna upp. Så spelarna bytte om för uppvärming i ena rummet och sen på med hockeyutrustningen i det bredvid.

Hit kom spelarna och bytte om från kostym till underställ och uppvärmingskläder.

Allt var ordnat och klart då dom kom dit, tvättat och upphängt, med tillhörande skor under bänken.
Efter att dom värmt upp var det omklädningsrummet bredvid där utrustningen hängde. Till och med namnskyltar hade tagits med och satts upp på varje spelares plats.










I duschen fanns självklart, duschtvå, schampo, munskölj, hårvax och hårgele, tuggummi samt allt annat som kan behövas och handukar utlagda. Sen hade dom ett isbad där Danny Heatley innan varje träning och match satte sig i. Såg inte alls skönt ut...

Duschbordet med allt en hockeyspelare kan behöva...
Det var så mycket prylar att jag inte fick med allt i ett kort...
Isbadet...














Något som imponerade på mig var ju att när spelarna kom, kom Daniel Alfredsson direkt fram till mig. Tjena Niklas och räckte fram handen presenterade sig som Daniel. Jag hörde du skulle hjälpa oss här i stockholm, roligt och trevligt att träffas. Stort tycker jag! Det visar på ödmjukhet. Sen är det ju lustigt, det är 25 killar mellan 20-35 som alla tjänar så sjukt mycket pengar. Men i omklädningsrummet, ja där är dom som alla killar är oavsett ålder och storlek på lönechecken. Det är gliringar skratt och hårt men hjärtligt.

En sak som jag tror skiljer sig rätt mycket från Sverige är lagkaptenens uppdrag, för det var Daniel Alfredsson som var överallt. Inne hos coacherna, ute hos media snacka med domarna. Han är frontfigur för Ottawa helt enkelt!

Första dagen var det en lättare träning. Med en del powerplay och boxplay. Dom som inte skulle spela stannade kvar längre och körde.

Alfredsson under uppvärminingen
Martin Gerber
Martin Gerber snackar med målvaktstränaren. Ottawa hade ju tre målvakter med sig, dom två som inte skulle stå i matchen jobbade extra med målvaktstränaren efter ordinarie träningen.
När träningen var slut stannade några spelare kvar och tränade tekningar. Här med Shaun Donovan som domare.












När isträningen på fredag var slut, så ställdes omklädningsrummet i ordning, alla underställ och träningströjor skickades iväg på tvätt. Dom var sen på plats på lördag morgon och hängdes ut så allt var klart och redo inför lördagens isträning. Efter det passet samma procedur och först på plats inför matchen var matrialarna och hängde iordning omklädningsrummen.



Skorna parades ihop och ställdes på plats, här Spezzas. Gissa vems jobb det blev? ;-)

Matchtröjor hängdes upp
Tejpen lades upp rätt, Gatorade skulle blandas till.
Klubborna ställdes i ordning.














Som ni ser ordning och reda! Det enda spelarna själva gör är att byter om, tränar och spelar resten finns det folk som sköter om. Bortskämda, javisst men dom lever under en viss press att prestera också! Allt var extremt proffsigt! Jag frågade Scott om dom hade mindre packning med sig på borta matcher än hemma, men det hade dom inte det var samma saker som användes hemma som borta och för dom var det ju inte så stor skillnad i resa på en match i stockholm och en i Los Angeles...

Alfredssons plats eller mest tröja inför match!

En av dom finns hemma i mitt spelrum signierad!
Spezzas plats fixad inför match














Jag hade tre riktigt roliga dagar i globen, jag var där ca 36 timmar mellan fredag och lördag. Men det var värt varenda sekund! Jag fick ju också se båda matcherna rinkside! Samt morsa på Sidney Crosby som en extra krydda!

Det var ju självklart domare från NHL där, det var kommentatorer och till och med speakern var influgen från NHL i dessa två matcher var det Ottawas speaker. Inget lämnas åt slumpen inte!


Avslutar med Martin Gerbers mask!

Vi hörs

2 kommentarer: