fredag 6 maj 2011

Litet snack med Mark Owuya

Mark Owuya har ju skrivit på för Toronto och ska ta chansen i NHL. Efter en riktigt bra säsong i Djurgårdens mål säsongen som gick förstår jag att Toronto snappade upp honom. Ska bli spännande att se hur Mark lyckas på andra sidan atlanten i hockeyn huvudstad Toronto.

Jag skickade lite frågor till Mark som han som vanligt svarade på.

Vilka klubbar var intresserade av dig?

Det var några stycken, men det var bara Toronto och San José som blev intressant.

Hur tänkte du och vad gjorde att du valde Toronto?

Det var många faktorer, men faktumet att Francois Allaire är målvaktstränare där betydde mycket dels eftersom jag tränat en del med honom sedan tidigare.

Blir upplägget annorlunda på sommaren nu än om du stannat i Djurgården?

Ja, det tror jag. Hur vet jag dock inte.

När åker du över till Toronto?

Vet faktiskt inte heller, tyvärr.

Du ska konkurera med Reimer, Gustavsson och Giguere nästa säsong. Vad är dina tankar kring dom namnen?

Det är definitivt 3 riktigt bra målvakter.

Har du hunnit sätta upp något målsättning för nästa säsong?

Ja, det är samma som vanligt, jobba hårt och ta en dag i taget oavsett situation.

Var det ett enkelt och självklart val sticka över till NHL nu, eller fanns det tankar på att spela en säsong till i elitserien och etablera dig ännu mer innan du stack?

Jag är ganska säker på att mitt spel passar bra överallt. Frågan är om man är tillräckligt bra på sitt spel och det får man ju bara veta när man är där.

Du är ju en grymt ambitiös hockeyspelare som tränar mycket, hårt och målmedvetet. Har det alltid varit så?

Ja.

Tror du att ditt spel passar bra i NHL och på liten rink eller känner du att du behöver ändå på några detaljer?

Det var ganska självklart för mig att dra ifall jag hade fått en bra möjlighet som nu. Annars hade jag stannat.

Vad blir det för märke på utrustningen nästa år? Fortsätter du med Reebok eller blir det något annat märke?

Jag har inte provat nåt annat än Reebok (Lefevre Koho) sista 6-7 åren så jag har nästan glömt att andra grejer finns :)

Tänk att Mark som är så sjukt seriös med sin hockey, tränar mer och hårdare än dom flesta, ändå på grund av ett svar i en intervju där han sa som det är har fått en stämpel på sig att vara oseriös och inte ta sin hockey på allvar. Det är så löjligt och orättvist. Shit happens, det var ju ett bra svar på frågan, och det är så det är att vara målvakt.

Jag gillar Mark, jag gillar hans inställning och tror han kommer bli en riktigt bra målvakt som kommer få chansen i NHL.

Gillar ju att han tror på sig själv och sin spelstil, vilket man ju måste göra för att bli riktigt bra.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar