tisdag 7 juni 2011

Intervju med Danijela Rundqvist

Jag fortsätter mitt utforskande av damhockeyn som jag inte alls är insatt i, efter intervjun med Lovisa Berndtsson kommer här ett snack med en lite mer meriterad tjej nämnligen Danijela Rundqvist.

Du spelar ju i Canada och Brampton. Hur mycket skiljer sig hockeyn i Canada från den du spelade i Riksserien?

Jag spelade i Canada och för Burlington den gångna säsongen. Den största skillnaden är hockeykulturen. Intresset för hockeyn är grymt stort, alla älskar och tittar på hockey. De supportar dig till 100% oavsett om du är pojke, flicka, herr eller damspelare, det gillar jag. Skillnaden mellan CWHL och Riksserien är spelarna, de är bra spelare i båda serier men många fler Olympier, de flesta från USAs och Canadas Landslag spelar i CWHL.

Har du bättre förutsättningar i Canada än du hade hemma i sverige? Om vad är det som skiljer sig och gör det bättre?

Man kan hitta goda förutsättningar överallt, men det handlar om att hitta en miljö som passar en bra och som får en att utvecklas. Jag har haft många fantastiska år i AIK med deras Damer, tränat med deras junior killar och framförallt hockeygymnasiet med några av Sveriges bästa spelare. Jag är evigt tacksam för det.

Foto: Danijela Rundqvist


Är kvaliten i den Canadensiska ligan högre än hemma i Sverige, och är den det rakt över hela serien?

Jag skulle säga ja på den frågan och varje match är på liv och död mellan topp spelare. Men det har varit höga siffror i CWHL med.

Vad tycker du fattas för att ni i Sverige ska komma ikapp Canada och USA och känna att ni har chansen på riktigt?

Fattas... vi måste fortsätta våran satsning mot toppen med den satsningen vi har från SOK. Vi måste också få fler tjejer att börja spela. Jag tror att vi skall civilisera oss inför kommande OS, då kommer vi komma ikapp Finland och ta hem en medalj.

Vad är planen att spela nästa säsong? Blir du kvar i Canada?

Det håller jag på att förhandlar om nu, det blir Canada eller Ryssland kommande säsong.

Skiljer sig stilen som coacher och tränare har i Canada mot hur det var i Sverige. Vad är bättre och vad är sämre?

Det som är jämnlikt är att de inte får betalt för att coacha, några coacher får väl lite betalt i Sverige men inte så mkt.. De är lite hårdare å mer rakt på sak i Canada. Många coacher uppskattar dig mer i Canada även fast de är hårda, det gillar jag.

Vad tycker du om regeln att ni inte får tacklas inom damhockeyn? Vad är den generella uppfattningen hos spelarna, bra eller dålig regel?

Jag skulle bli glad om vi fick tacklas, det skulle gynna min spelstil. Men tyvär är reglerna sånna och man vill inte sitta utvisad så det är bara att spela efter regelboken.

Vad tror du måste till för att få upp intresset och mer publik på matcherna i riksserien?

Mer marknadsföring, fler internationella spelare och att Sveriges bästa spelare spelar i de olika lagen.

Vilka tips och råd vill du ge unga tjejer som spelar hockey?

Ha kul när ni tränar och spelar och peppa varandra. Allt är möjligt men hårt jobb krävs för att nå toppen, ge aldrig upp!!! Det är aldrig för sent att börja, jag började när jag var 13år och känner flera som började senare. All lycka till tjejer!!

Skulle du råda fler tjejer prova på spel utomlands?

Absolut! Jag älskar att resa, se andra delar av världen och träffa människor. Att dessutom få kombinera det med det du älskar mest, att spela ishockey är fantastiskt. Du får minnen och vänner för livet!!
Foto: Danijela Rundqvist


Jag håller med Danijela om att tacklingar bör tillåtas i damhockeyn precis som jag höll med Lovia om det igår. Hockey är ju inte hockey utan tacklingar. Danijela är ju också levande bevis på att man kan börja med hockey lite senare och ändå lyckas. Så länge man är beredd satsa och ge det som behövs.

Tackar Danijela för att hon tog sig tid att svara på mina frågor.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar