måndag 6 juni 2011

Intervju med Södertäljes Lovisa Berndtsson

Vi på SHI har fått en ny instruktör som sak jobba sin första sommar nu i sommar. En instruktör som inte på något vis är ny för oss på SHI. Hon har gått på On Ice och jobbat mycket med Stefan Ladhe då hon spelar i Södertäljes damlag. Jag tog ett litet snack om damhockey, målvakter och lite smått och gott. En väldigt duktig målvakt som är väldigt seriös med sin hockey!

Här kommer ett snack med Lovisa Berndtsson

Ni vann Div 1 Med SSK men föll i kvalet till riksserien mot Ormsa efter att ha vunnit första matchen. Vad saknas för att ta er upp?

Vi startade upp det här damlaget i SSK säsongen 09/10 med mål att vara i riksserien inom 4 år. Vi gick igenom div 2 obesegrade första året.

Förra säsongen var vårat mål att bli ett etablerat topplag i div 1. Att vi gickhela vägen till kvalet var egentligen inte målet från början, utan bara en riktigt rolig bonus. Så vi var nog inteförberedda, varken fysiskt eller mentalt, då vi inte tränat för att bli ett riksserielag redan i år.

Nu tränar vi med den tanken om att vi ska vara ett mittenlag i riksserien så träningen har trissats upp och därför tränar vimer och hårdare inför denna säsong. Men samtidigt behöver vi få en bredare trupp så det blir mer konkurrens påalla platser, även för mig som målvakt. Det utvecklar alla individer vilket också utvecklar laget. Inget lag är starkare än den svagaste länken.

Enligt alla jag pratat med och det jag själv sett har du vad som krävs för att spela i Riksserien. Varför blev det SSK i div1?

Säsongen 07/08 spelade jag i Västerhaninge som låg i div 1. Jag fick då erbjudande från Segeltorp som är ett av de bästa damlagen i Sverige. Då jag ville satsa mer än resten av laget i Västerhaninge så valde jag att gå tillSegeltorp. Men även fast jag tränade med riksserielaget och även med deras div 1 lag fick jag bara spela en riksseriematch.

När en tränare jag haft tidigare frågade om jag ville vara med i SSK satsning mot riksserienkände jag att det vore roligt och även en utmaning. Det var även många spelare som jag var bekant med sedan tideni Västerhaninge som tackat ja. Året i div 2 var ingen höjdare för mig men jag tränade extra med killar för att fåbra träning även om matcherna inte innebar så mycket motstånd. Och jag ångrar inte att jag valde att gå till SSK.

Vad tycker du måste till för att höja kvaliten på och intresset för damhockey?

Jag tror man framförallt ska ha samma regler i damhockeyn som i herrhockeyn. Många anser att damhockey är tråkig för att man inte får tacklas, och många damspelare vill införa tacklingar.

Men jag tror också det vore braom någon stor sponsor gick in och sponsrade riksserien för att kunna göra mer PR så damhockeyn syns i Sverige.För något år sedan var det tal om att ex. DHL skulle gå in som sponsor och man skulle döpa om riksserien tillDamHockeyLigan - DHL, men det blev ingenting av det.

Jag anser också att damhockeyn ska få mer utrymme i media. Hur många damhockeymatcher sänds på TV? SM finalen fickspelas innan bronsmatchen i år för att SVT bara hade en tid att erbjuda. Skulle det hända i ett herrslutspel?Låt damerna få samma förutsättningar som herrarna. Det är svårt att träna och bli bra på samma sätt som damspelareeftersom det bara finns ett fåtal som kan leva på det. Oftast behöver man ett deltid eller heltidsjobb vid sidanom och hockeyn blir mer en fritidssyssla än ett jobb som det är för herrarna.

Du har ju alldeles nydligen börjat jobba lite på SHI som målvaktsinstruktör. Har ni haft mycket målvaktsträning i SSK-dam, har lagen i riksserien och div 1 målvaktstränare i ledarstaben eller har ni regelbunden målvaktsträning? Eller är det upp till målvakterna själva att få målvaktsträning?

Det skiljer sig väldigt mycket mellan de olika lagen. Vi i SSK hade ju turen att få träna en del med Stefan Ladhedå han var målvaktstränare för A-laget i SSK föregående säsong. Vi hade även en målvaktstränare vi körde med en dagi veckan. Men många lag har ingen målvaktstränare, eller så har de någon som kallar sig för målvaktstränare menegentligen har någon vidare utbildning eller erfarenhet. Under året i Segeltorp tror jag vi träffade våran målvakts-tränare 1 gång medan i SSK körde vi 1, ibland 2 rena målvaktspass/vecka. Sedan brukar jag även gå på Björn Bjurlingsegna målvaktsskola för att få nöta ännu mer på detaljer som man inte får möjlighet till på lagens ispass.

Du har ju gått mycket på SHI, vad är största skillnaderna om det finns några på dam - herrmålvakter? Jobbas det annorlunda?

När jag spelade i Västerhaninge så brukade jag gå på SHI:s On Ice pass och körde även en del med Johan Ryholt.Jag vet inte om jag har sett några större skillnader på det sättet. Den största skillnaden som jag vet i mitt speltill skillnad från en killes är väl att jag är lite mindre och inte har lika mycket muskler. Därför har jag tränatupp min snabbhet och min reaktionsförmåga väldigt mycket. Men det är svårt att gruppera in i herr- och dammålvakter.Det är nog mer beroende på vilken nivå man är på och vilken nivå man vill nå. Hoppas du förstår vad jag försöker få fram :-)

Har du haft tankar på att prova på att spela herr hockey istället för damhockey?

När jag började med hockey så spelade jag med killar och det gjorde jag ända fram till jag fyllde 15. Men sedan fanns det ingen tid att köra dubbelt. Klart man tycker det vore roligt då det är bättre tempo och snabbare skott. Men därför tror jag nog också att det skulle vara svårt att "kliva över" och spela herhockey. Men klart det voreroligt att prova för att se hur man skulle klara sig.

Som hockeyspelande tjej i div 1, kostar det att spela eller går du +/- 0, eller har ni lön?

För de flesta spelarna kostar det. Man får ofta betala sin spelaravgift själv och all utrustning. Jag har dockturen att ha fått ett kontrakt varje säsong i SSK. Där har jag fått min spelaravgift betald och även min utrustning.Så det jag behöver lägga ut pengar på är väl om man behöver köpa nya klubbor. Men en del har även lyckats skaffasig personliga sponsorer och tjänar in pengar på det sättet.

När jag tittat på damhockey så upplever jag att nivån inom lagen är väldigt ojämn att det finns några riktigt bra men också några inte så bra spelare. är nivån på seriositeten i satsningen på sin sport olika också?

Ja, det är det verkligen. Så är det nog i alla lag, men mer eller mindre. Det finns ju även en del spelare som får pengar och kan därför lägga ner mer tid och energi på sin hockey.
Men i många lag finns det spelare somsäger att dom vill satsa och komma till riksserien, landslag osv men dom vet inte riktigt vad det innebär.Dom förstår inte vilken hård träning och vilket psyke som krävs för att komma till toppen. Men ofta så byter de spelarna till lag som spelar på en lägre nivå när dom märker att dom inte får spela eller helt enkelt inte hänger med.
Niklas Persson och Lovisa Berntdsson SHI

Hur ser din personliga satsning ut? Spelar du hockey för att det är roligt och du vill se hur bra du kan bli eller är det för att bli så bra du kan och spela på högsta möjliga nivå?

Jag spelar för att bli så bra som jag bara kan. Mitt mål är att komma till landslaget, även om jag inte skulle ta en ordinarie plats men i alla fall få vara med på en träning eller ett läger för att få veta om man hör hemma där eller inte. Men inför den här säsongen har jag fått lite mer strukturerat fys för mig som målvakt. Ofta blir det att man kör med laget och då är fysen väldigt inriktad på utspelarna och vad de behöver. Så jag ger inte upp utan kommer kämpa för att bli så bra som jag bara kan.

Lockar utlandsspel och i så fall i vilken liga/land?

Nej, det gör det faktiskt inte längre. För 4 år sedan var jag faktiskt på väg att åka över till USA och gå påcollege i North Dakota och även spela hockey där. Men dom skulle välja mellan mig och en norsk målvakt men hon hadegjort alla prover som krävdes och det hade inte jag. Så det blev ingenting.

Men just nu lockar det inte alls. Känner inte att jag vill lämna mitt liv och allt jag har här hemma i Sverigeför att sedan komma tillbaka och kanske ha tappat väldigt mycket av det man hade här hemma innan man åkte.Nej, jag trivs bra här hemma i Sverige och damhockeyn utvecklas mer och mer hela tiden.

Mycket intressanta tankar kring damhockeyn från Lovisa, jag håller med henne om tacklandet. Hockey blir inte riktigt hockey utan tacklingar. Sen tycker jag kanske att man får den media man förtjänar. Samtidigt måste det ju börja någon gång, och med mera media skulle säkerligen intresset öka.

Ni som vill se en riktigt bra målvakt får ta er till någon av SSK-dams matcher i vinter.

Vill tacka Lovisa som tog sig tid i sommarvärmen att svara på mina frågor.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar