onsdag 8 juni 2011

Intervju med Modos målvaktstränare Maciej Szwoch

Min kollega på SHI Maciej Szwoch har ju just packat upp flyttkartongerna som gått från Växjö till Örnsköldsvik. Från Växjö Lakers till Modo Hockey. Jag passade självklart på att störa honom i upppackandet med lite frågor kring hans målvaktsträneri och klubbbyte.

Intervjun skedde dock några dagar innan Mikael Tellqvist officiellt blev klar för Modo.

Ny i Modo, vad är dina tankar inför säsongen? Hur känns det att ha Fjällräven Center som arbetsplats?

Inspirerande! Tycker det skall bli fruktansvärt kul att köra igång isträningen! Att få ha Fjällräven Center  är ett previlegium men allt jag behöver är egentligen innanför sargen =)=)

Tuomas Tarkki och Anton Forsberg är som det ser ut just nu dina målvakter i år. Hunnit prata något med dom? Är det dessa två målvakter Modo satsar på i år?

Att jobba med människor innebär att du skapar relationer så naturligtvis har jag harft kontakt med mina nya mv. Får inte glömma att jag har ytterliggare fyra juniormålvakter som jag skall jobba med. De är precis lika viktiga att ha kontakt med så här års.

Har du hunnit kika något på killarna redan? Vad är dina spontana tankar kring dessa två målvakter?

Jag har börjat bilda mig en uppfattning om de mv som jag skall jobba med iår. Det är dock för tidigt att börja prata om deras styrkor osv. Just nu fokuserar vi på att tävla varje dag och förbereda oss för säsongsstarten.

Har du upplägget klart för säsongen, eller har du inte hunnit med det ännu?

Uffe har en grundstruktur för hela laget som vi har utgått ifrån. Sen har jag tillsammans med vår fystränare satt ihop hur vi skall träna i sommar. Höstens upplägg är till stora delar klart och det viktigaste av allt är att vi kommer att ha mycket tid till att förbereda oss. Vi kommer till exempel att åka på Målvaktsverkstan i månadskiftet Juni/Juli för 4 dagars isträning.

Du har Markus Näslund och Peter Forsberg som chefer och jobbar ihop med Ulf Samuelsson. Hur känns det när du stannar upp och tänker efter?

Naturligtvis är det här herrar som har varit med om mycket under sina karriärer och har stor erfarenhet av hockeyvärlden. Naturligtvis är det en förmån att få ta del av deras erfarenheter men man får inte glömma att de är människor precis som du och jag. Än så länge har det varit toppen att få vara en del av ledarteamet!

Kan du känna en viss press på dig utifrån att du ska få till en ny Viktor Fasth i Modo i år? Att fansen kanske kan förvänta sig för mycket av dig och målvakternas jobb ihop?

Nej någon press känner jag inte av. Viktor är Viktor! Mitt mål är inte att "skapa" en ny Viktor Fasth. Jag fokuserar på de människorna som jag har nu och vi kommer tillsammans att utgå ifrån vad deras personbästa är och sträva efter det varje dag. Kom ihåg att en kopia sällan är bätter än orginalet.

Hur jobbar du som målvaktstränare? På matcher står du i båset eller sitter du på läktaren och filmar?

Jag fokuserar först och främst på att reda ut hur jag hjälpa min mv. Vi sätter oss ned och pratar om den, hur han vill ha stöd, när han vill ha det osv. Eftersom jag är video coach sitter jag i omklrummet och taggar videomaterial som de andra coacherna får när de önskar.

Hur ser du på målvaktsspelet hur jobbar coh spelar Maskens drömmålvakt? är det strikt butterfly eller lite mer hybrid? Stor och tät eller mer läsa spelet?

Jag har en bild av hur en optimal målvakt ser ut men det är sällan du som mv tränare kan applicera den rakt av på en mv du tränar. I bästa fall får du med dig ett antal småsaker från den "idealbilden" som du och mv kan dra nytta av.

Vilka målvakter tror du kommer överraska i elitserien i år?

Finna många som kan göra det men om vi bortser från MODOs mv tror jag att Christoffer Nihlstorp kommer att växa ut till att bli en av seriens absoluta topp målvakter. Han har medlen till att göra det!

Har du några förebilder blanv världens målvakter?

Många! Roberto Luongo, Henrik Lundqvist för att nämna några!

Maciej levererar som vanligt bra och tänkvärda svar. Han är i mina ögon en jordnära lugn kille som kommer göra succe uppe i Modo med Mikael Tellqvist och Anton Forsberg som det ser ut just nu. Som målvaktstränare och målvaktsnörd är det inte utan jag blir lite avis på Maciej, först tre år ihop med Viktor Fasth och nu ska han jobba med Mikael Tellqvist...

Jag tycker Maciej ger två riktigt bra svar på frågorna om hans drömmålvakt och hur han jobbar. Dom svaren ringa för mig in hur en bra målvaktstränare tänker och jobbar. Att han är där för målvakternas skull och inte tvärtom. Att han anpassar sig efter målvakternas behov och inte tvärtom. Av det jag hört och läst så verkar många tro att målvaktstränare är magiker som kan komma in och trolla och skapa en världsmålvakt, så är ju inte riktigt sanningen. Men en bra målvaktstränare kan absolut hjälpa en målvakt bli bättre och nå sin maximal potential.

Vill tacka Masken som återigen tar sig tid och levererar riktigt bra svar på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar