tisdag 7 juni 2011

Intervju med Luleås målvaktstränare Daniel Henriksson

Luleå Hockey har ju den föredetta mycket duktiga målvakten Daniel Henriksson som målvaktstränare. En målvakt jag tycker har fått alldeles för lite cred för det han uppnådde under sin karriär. Han har 1 SM-Guld, 1 SM-Silver, ett VM-Guld och ett VM-Silver på meritlistan och ett Österikiskt guld. Det är inte så många Svenska målvakter som kan skrapa ihop en sådan meritlista!

Personbligen tycker jag också han la av alldeles för tidigt, men finns inte motivationen och glädjen för hockeyn så ska man ju lägga av.

Jag skickade iväg ett mail med lite frågor till Daniel.

Vad var det som gjorde du slutade din karriär som målvakt så tidigt? 

 
Huvudorsaken var att jag inte tyckte det var kul att spela match längre.

Var det en självklarhet för dig börja jobba som målvaktstränare då du avslutade din egen karriär? 

 
Nej det var inte någon självklarhet men jag hade förberett mig lite för att det kunde bli så, när sedan chansen att jobba i Luleå och elitserien dök upp kändes det som en jättemöjlighet som inte gick att tacka nej till.

Hur mycket har du lärt dig av dom målvaktstränare du själv jobbade med under din karriär som du har med dig och nytta av nu när du är målvaktstränare själv?

Jag har lärt mig jättemycket av olika mv-tränare genom åren, både positivt och negativt men jag har även lärt mig mycket av de olika mv-kollegorna jag spelat med och de målvakter jag tränat. Alla dessa erfarenheter gör att jag idag har en väldigt klar spelide.

Jag har ju frågat en del äldre målvakter om dom som jag tycker och tror att målvakterna förr behövde ha lite mer "känsla" än vad dagens målvakter behöver och har. Hur ser du på det?

Talang och känsla är fortfarande nödvändigt men man kan kompensera bristen på detta på ett bättre sätt idag med hjälp av bra teknik/grundspel och storlek.

Vad har du för tips till yngre målvakter idag som du tycker dom behöver träna mer och extra på?


Jag tycker man generellt bör blir bättre på att hantera klubban utanför mål.

Vem tycker du är sveriges bästa målvakt? Vem är världens bästa?


Viktor Fasth och Jonas Hiller

Finns det någon målvakt du skulle rekomendera unga målvakter titta extra på och se och lära?
Viktor Fasth, Jonas Hiller & David Rautio

Hur mycket jobbar du med Anders och David? Hur ofta blir det målvaktsträningar?
 
Vi kör mv träning på något sätt I stort sett varje dag förutom matchdag för målvakt som spelar. I övrigt använder vi oss mycket av video för att analysera & utvärdera.

 
Tror du att du som före detta aktiv på elitnivå kan ha vissa fördelar jämtemot målvaktstränare som inte själva spelat på elitnivå?

Jag hittar inga nackdelar iallafall.

Jag tycker Daniel är lite blygsam. Personligen tror jag han har en väldigt stor fördel med att ha stått i mål på elitnivå. För har du inte spelat avgörande slutspelsmatcher och VM matcher kan du aldrig förstå vilken påfrestning det är och vilken press du har på dig. Där har "hento" förståelse för sina målvakter och kan säkert komma med tips och råd.

Jag tackar Daniel som tog sig tid i att svara på mina frågor.

Vi hörs

4 kommentarer:

  1. En mycket intressant intervju! "Hento" lika ödmjuk som vanligt.

    Himla trist att han la av så pass tidigt...

    SvaraRadera
  2. Tack! Jo han är ödmjuk en egenskap jag uppskattar!

    Absolut, men finns inte motivationen så finns den inte...

    SvaraRadera
  3. Kul grepp Nicklas. Mera sånt!

    SvaraRadera