måndag 22 november 2010

Experter och kommentatorer

En sak jag reagerat på, när jag tittar på hockey på TV. Är hur dåligt pålästa kommentatorerna är om målvaktsspel. Dom måste ju rimligen veta om det, men ändå ska dom på och "expert" kommentera målvakternas insatser.

Hur ofta hör man inte, han gick ner tidigt, han släppte retur, eller kommentarer om vart returen hamnade. Ibland undrar jag om dom ens sett någon hockey sista tio åren. Att målvakterna går ned tidigt, ja jo det gör dom allihopa! Det är inte som på Rolf Ridderwll och Pekka Lindmarks tid längre.

Sen att kommentera varje retur med, nu släppte han retur. Men dom enda ställen en målvakt kan hålla pucken är i magen eller i plocken. Så att det blir returer är ju inte så konstigt. Det är rätt svårt att hålla pucken med benskyddet.

Sen måste man ju se vart returen hamnar innan man kommenterar det som något dåligt, för oftast så har målvakterna ju rätt bra koll på returer och vart dom hamnar.

Om dom släpper returer rakt ut, får man ju nästan höra ett gällt skrik av kommentatorn. Men ibland kanske det är bästa stället att släppa returen. Vilket kommentatorer ofta har noll koll på!

Det är samma med kommentarer som man måste skjuta högt på dagens målvakter. Alltså om man skulle kolla på alla mål som gjorts dom sista 25 åren, tror jag det är en majoritet med höga skott. Har det verkligen ändrats så himla mycket? Visst täcker målvakterna isen mycket bättre, men är det inte att målvakterna täcker mycket bättre punkt. Att dom är tätare än "old-school" målvakter.

Mitt tips, skjut bredvid målvakten! ;-)


Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar