torsdag 25 november 2010

Min topp fem lista

Listor är ju alltid roligt!

Jag tänkte att jag skulle lista mina fem svenska favoritmålvakter, inte genom alla tider då jag inte varit med så himla länge. Så det blir mina fem favoriter som jag sett och som sagt bara svenska.

1. Henrik Lundqvist - I mitt tycke sveriges bästa målvakt i modern tid! Kanske genom tiderna! Kung på manhattan vilket inte är så lätt att bli! Den sista att vara det är väl Mike Richter och hann lyckades ju rätt bra i Madison Square Garden.

2. Rolf Ridderwall - Min stora idol som liten. Har sett honom spela hem Sm-Guld till mitt favoritlag Djurgården det är ju motiv nog! Har säkerligen tagit hans autograf 30 gånger.

3. Tommy Söderström - Troligen lika stor idol för mig som Roffe, men under en lite senare period. Att han bodde granne hemma i Älta och alltid hade tid snacka och skriva autografer gjorde inte saken sämre. Här räcker det nog inte med 30, närmare 50 autografer skrivna. Att han bjöd ner mig i oklädningsrummet då jag va i Philadelphia och hälsade på höjde honom till skyarna!

4. Jonas Gustavsson - Gjorde ett makalöst slutspel med Färjestad där han tog allt! Gör ett mycket bra jobb i Toronto och kommer snart ta över som odiskutabel etta!


5. Tommy Salo - OS guld, VM guld, 2 VM sliver och 4 VM brons. Få Svenska målvakter kan mäta sig med dom meriterna. Hade han inte konkurerat med Tommy Söderström hade jag haft honom högre på listan, kanske som etta till och med, men jag var ju en Söderström kille så... Har fått otroligt mycket oförtjänt kritik efter misstaget mot Vitryssland!

En del av er saknar säkert namn, tex Pelle Lindbergh, Leif Holmqvist eller Pekka Lindmark. Men ja dom två första har jag knappt sett spela och jag ville göra en lista om målvakter i min tids epok.

Det är min lista hur ser din ut?

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. 6. Björne Park - Vart är backarna!?! Bar ensam Ältas 74:or? på sina axlar!

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha ha!!! Jo det var svårt om han skulle med på listan. Han får vara bubblare! :-)

    SvaraRadera