söndag 21 november 2010

Målvakts statistik

Jag fick ett inlägg på min facebook sida igår, av Rolf Ridderwall där han tackade för grattulationen och kommenterade min blogg. Bara en sån sak! Kanske kan sluta blogga nu! Sluta på topp liksom!

Men det han skrev fick mig att tänka lite. Han skrev det var kul att läsa om målvakter påannat sätt än i räddningsprocent.

Är det så att vi hakar upp oss för mycket på just räddningsprocent och insläppta mål per match då det gäller målvakter? Kommentarer som man måste ligga över 90 % annars är det inte bra, är ju väldigt vanliga!

Men vad är det viktiga? Ha en hög räddningsprocent eller att vinna matcher? Nu inser jag ju så klart att dom två ofta går hand i hand! När jag kikar in på hockeyligan.se och tittar på deras målvaktsstatistik så finns inte ens statistik över vunna och förlorade matcher med. Samma sak på stats.swehockey.se.

Jag lyckas faktiskt inte hitta någon sådan statistik alls, från elitserien 2010. Går jag däremot in på NHL.com och tar fram statistik på målvakter. Då sorteras dom efter vunna matcher som standard. Där kan jag läsa att Carey Price i Montreal har 12 vinster och leder målvaktsligan, men ligger "bara" sjua i räddningsprocent.

Wayne Gretzky sa det skönt i sin biografi tror jag det var. Om han fick välja vilken målvakt han ville hade han valt Grant Fuhr för han var världens bästa 6-6 målvakt. Med andra ord han var som bäst när det verkligen gällde!

Hur känner ni som målvakter, känns det bättre efter en 1-0 torsk då du räddat 34 skott, eller efter en 6-5 vinst då du räddat 12?



Världens bästa?

Vi hörs!

6 kommentarer:

  1. Jag har hellre en förlust i bagaget med bra satestik än en vinst med dålig statestik iaf en vanlig seriematch, men skulle kunna bli tvärom i ett slutspel.
    /Jesper Elliot

    SvaraRadera
  2. Ja alla är olika.
    Men tänk om det är den torsken som gör ni missar slutspelet... ;-)

    SvaraRadera
  3. Då hade vi inget i slutspel att göra om inte utespelarna lyckades göra mer än 2 på/match så att man vann dem trots att man bara släppte en!
    /Jesper Elliot

    SvaraRadera
  4. Det ligger en del i dom orden :-) I alla fall om det gällde alla matcher, men kunde ju varit en avgörande :-P

    SvaraRadera
  5. Det varierar ju oftast på vilken nivå du spelar. Ibland kan det vara att gå iväg med en vinst även om du anser själv att du spelat för jävligt. Men samtidigt vet jag att ibland tycker jag inte att jag förtjänar att vinna, och fokuserar på misstagen istället för att vara glad för segern. Men jag vet själv att vi förlorade med 17-1 mot Segeltorp en match när jag klev upp och spelade BJ med 89/90 där skottstatistiken var 117-3 och var nöjd med min insats, även om det alltid är surt och släppa in mål så var det bland de bästa matcherna jag spelat. Men det är lite blandat där, som det oftast är som målvakt. Man är alltid glad för seger, men samtidigt så kan man vara nöjd med sin match även om man släppt förbi flera mål!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också man kan vara nöjd med din insats trots att man förlorat. Du kan ju göra en bra match och torska. Men målet med hockeyn måste vara att vinna, och inte se till att jag får bra statistik...

      Radera