torsdag 30 december 2010

Halvtids genomgång av elitseriemålvakterna

Lite drygt halva säsongen är spelad, och jag tänkte gå igenom lag för lag hur jag tycker målvakterna skött sig,samt om det varit den förväntade ettan som blivit etta. Nu pratar jag ju enbart om mina förväntningar och mina bedömningar.

AIK: Hade dålig koll på Viktor Fasth och trodde att Christofer Heino-Lindberg skulle ta hand om första spaden. Men medans Heino-Lindberg återigen dras med ljumskproblem så har Viktor Fasth spelat lysande hockey och är given etta i AIK, har under säsongen konkurerat ut både Vesa Toskala och Björn Bjurling. Kommer om kroppen tillåter vara given etta säsongen ut.

Viktor har presterat långt över mina förväntningar, Heino har bara spelat 4 matcher och är svår bedömma.

Brynäs: Har haft en minst sagt svängig säsong på målvaktssidan. Blev av med Jakob Markström till Florida, värvade då Mathias Modig som i sin tur försvann till Pitsburgh. Kvar fanns Niklas Svedberg, och man plockade in Björn Bjurling. Här var det i mitt tycke jämt, men trodde nog Bjurling skulle sno första spaden. Fel hade jag, in plockades Thomas Greiss som fick en grymt tung start men spelat upp sig. Jag tycker Brynäs gjorde fel, Greiss är inte så mycket bättre än Svedberg eller Bjurling så att det skulle vara värt den turbulens som värvningen skapade. Än så länge är han det inte ska jag väl säga. Samtidigt så gör man det väldigt svårt för Greiss då man petar en målvakt och tar in honom mitt under säsongen. Förväntningarna blir ju enorma och han ses som frälsaren!

Bjurling och Svedberg har presterat som jag förväntat mig, kanske lite sämdre. Greiss har visat han är en kompetent målvakt, men som jag hade större förväntningar på efter alla fina ord som sades opm honom då han blev klar för Brynäs.

Djurgården: Stefan Ridderwall var för mig given etta, började säsongen lite skakigt men spelade upp sig lite innan han blev skadad och var borta en månad. Under tiden spelade Mark Owuya bra och inspirerande. Stefan kom tillbaka och har spelat bra sedan dess, oturlig skada igen och Owuya finns där och spelar stabilt. Jag håller dock Ridderwall som etta, men inte med mycket.

Ridderwall har inte riktigt kommit upp i sin max kapacitet eller till mina förväntningar. Mark har presterat över förväntan.

Frölunda: Johan Holmqvist given etta för mig, lite beroende på att jag hade dålig koll på Joakim Lundström. Honken spelar som vanligt bra och stabilt, men i ett lite för dåligt lag för att kunna glänsa. Frölunda behöver en Honken på absoluta topp för att greja slutspel. Har dock i Lundström en bra backup så han kan få vila, och inte köra slut på sig.

Honken har spelat som jag förväntat mig och Lundström har visat sig vara en bra målvakt.

Färjestad: Även Färjestad hade ju målvaktssoppa i början av säsongen, dock inte skapat av klubbledning utan pga Robin Rahms dopningsavslöjande. Christopher Nilstorp började säsongen bra och skötta sig utmärkt. Men har blivit utkonkurerad av en idag bättre målvakt i Alexander Salak som i skrivande stund leder målvaktsligan med en räddningsprocent på 92,86 och har varit bättre än vad jag trodde han skulle vara. Jag fick känslan av panikvärvning, men erkänner att jag hade tokfel! Rahm var för mig etta då innan sin avstägning, i dagsläget Salak given etta.

Salak har övertygay och är topp tre i elitserien så här långt enligt mig. Nilstorp är en mycket bra backup till Salak.

HV71: Hade innan säsongsstart antagligen seriens mest givna etta i Daniel Larsson ihop med Fredrik Norrena. Han började lite små knackigt som hela HV gjorde. Men har spelat upp sig rejält och visar varför att han inte blivit sämre efter två år i Grand Rapids i AHL, utan att han utvecklats och blivit ännu bättre. Andreas Andersson får fortsätta se sig som två, ett jobb han sköter bra och spelar bra då han får chansen.

Daniel Larsson en annan av mina topp tre kandidater, spelar just nu grym hockey och är given och värd sin landslagsplats. Andersson är en stabil backup.

Linköping: Fredrik Norrena ohotad etta. Fredrik är ju en humör målvakt, som kan spela lojt och oinspererat ibland och göra oförklarliga missar. Men håller oftast en mycket hög nivå. När han är på rätt humör snudd på omöjlig att göra mål på. En målvakt som blandar den nya stilen med den gamla vilket gör att jag som äldre målvakt kan skrika glädjetjut över slides och tretjakparader. Är i mitt tycke den målvakt i serien som har bäst spelsinne och klubbteknik. Fredrik har också startat 32 av 32 matcher i år, vilket skvallrar lite om hans status i linköping.  Axel Brage, känner jag till för lite för att uttala mig om, har enligt statistiken gjort två inhopp och räddat 3 av 3 skott.

Fredrik Norrena levererar år efter år mycket bra och stabilt målvaktsspel. En humör och känsle målvakt som kan spika igen totalt och göra helt omöjliga räddningar. Tre i målvaktsligan just nu.

Luleå: David Rautio och Anders Nilsson. Jag hade Nilsson som given etta innan säsongen, och tycker även nu han bör vara etta. Det verkade ett tag som fem år äldre Rautio skulle få första spaden efter att dom delat på matchandet. Men jag vet inte hur Luleå tänker nu. Jag hade som sagt satsat på Nilsson jag, mest för att han är fem år yngre än Rautio då ju båda är bra målvakter. Både ligger på räddningsprocent runt 90, Rautio på 90,91 och Nilsson på 92,04.

Anders Nilsson har ytvecklats mer och mer för varje år, men får ändå aldrig riktigt förtroende av Luleå. Varför? Har gjort en bra säsong även i år. Rautio har jag dålig koll på men har gjort en bra säsong i Luleåtröjan i hittills.

Modo: Jag hade hoppats på Nicklas Dahlberg, men han ser ut att få fortsätt aagera backup även i Modo. Tuomas Tarki har hand om förstaspaden, ingen av dom har dock imponerat på mig och ligger också på en procent under 90 båda två. Skulle inte gå så långt att säha Modos skrynkliga tabellplacering beror på målvakterna men Modo fortsätter ha svårt få fram en riktigt bra etta.

Tarki har jag ingen koll på sen tidigare men tycker inte han övertygar som etta i Modo, en hyfsad elitseriemålvakt. Dahlberg verkar ha fastnat i backup rollen och har svårt ta det sista steget och bli etta.

Skelefteå: Min etta var Andreas Hadelöv. Andreas är just nu ohotad etta med all rätt. Har varje år höjt sig och satt yngre kommande målvakter på plats. Fick Dahlberg att ge upp och flytta till Modo, för att fortsätta med att sätta unga heta Joacim Eriksson på bänken. Hadelöv är en av mina topp tre. Joacim Eriksson har ändå imponerat på mig det jag sett av honom i skelefteå i år. Här har Skelefteå en framtida etta, om inte Hadelöv får även honom att ge upp.

Hadelöv har spelat grymt bra och höjt sig ytterligare ett snäpp i år, och fortsätter utvecklas år efter år. En grymt bra förebild för yngre målvakter. Joacim Eriksson är i mina ögon en framtida given etta i elitserien.

Södertälje: Här trodde jag Rikku Helenius skulle ta hand om första spaden, men en knackig start och personliga problem har Pontus Sjögren just nu första platsen i mål. Både Pontus och Rikku är i mina ögon lite ojämna målvakter som kan spika igen fullständigt vissa matcher och sen kasta in puckarna i andra. Behöver höja sina lägsta nivåer för att ta nästa steg i karriären.

Pontus har trots min tidigare ord gjort en bra säsong och vunnit många matcher åt Södertälje. Rikku har varit lite mer ojömn och haft färre toppar än Pontus.

Timrå: Det lag där jag har sämst koll på målvakterna. Juha Pitkämäki är etta före Magnus Åkerlund. Åkerlund som varit tvåa i Timrå i fyra säsonger och bakom tre olika målvakter. Dags flytta på sig för att ta nästa steg? Pitkämäki ligger strax under 90 i räddningsprocenten, jag tycke rju att du som etta ska ligga strax över.

Juha har gjort en stabil säsongsstart, inte mer inte mindre. Åkerlund harvar på som stabil backup. Ja stabil är väl mitt intryck av Timrås målvakter i år.


Där har ni min halvtidsgenomgång av Elitseriemålvakterna. Jag har inte sett så jätte mycket av alla, vissa mer än andra, så bedömingen är kanske inte helt rättvis och genomförd på samma grunder för alla. Men det är vad jag tycker och tänker.

Vad tycker du?

Ska jag redovisa min topp tre då?

1. Alexander Salak
2. Daniel Larsson
3. Andreas Hadelöv

Bubblare: Fredrik Norrena och Viktor Fasth

Hur ser din lista ut?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar